Evy

    Hej, jag går i nian och nästa år ska jag börja gymnasiet. Jag hatar men spanska och vill verkligen sluta på den och börja gå på extra engelska istället, vilken många gör. Men jag skulle också vilja ta upp spanskan i gymnasiet igen. Så min fråga är då om det går att ta upp den i gymnasiet även om jag inte hade spanska i nian. Jag har ju gått på spanska alla andra år, så jag undrar också om jag få i gymnasiet hade behövt börja någon nybörjarkurs, eller finns det sånna fortfarande?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du läst spanska på grundskolan, så tror jag inte du kan börja med Nybörjarkurs Spanska 1 på gymnasiet. Det är Spanska 3, tredje kurs som man börjar läsa på gymnasiet i så fall och det kan bli tufft för dig om du inte har tillräckliga förkunskaper.  Tanken här är att det ska vara mer rättvist: om vi jämför en elev som aldrig läst spanska och en elev som läste spanska på grundskolan, så har de inte samma förutsättningar när de börjar läsa nybörjarkursen, det blir alltså till stor nackdel för eleven som ej läst spanska på grundskolan.
    Jag undrar: varför vill du läsa spanska på gymnasiet? Även om du kommer gå på ett gymnasieprogram där moderna språk är obligatoriska så kan du läsa nybörjarkurser i t.ex Tyska 1 och Franska 1.

    • :

      Hej, jag vill läsa spanska för känner mig mest bekväm i det. Men så man får ta extra engelska i nian och ändå fortsätta med spanska på gymnasiet? Och finns det några konsekvenser med det?

    • Anna : om du börjar med spanska 3 på gymnasiet utan att ha tillräckliga förkunskaper, är risken stor att du får F i den kursen. Och betyget F drar ner jämförelsetal + ger inga meritpoäng, på så sätt försämrar man sina möjigheter att komma in på en högskoleutbildning.