nathalie

    Jag vill bli spanska och bildlärare,men är osäker på om jag kommer att få jobb efter det eftersom det är en ovanlig kombination av ämnen,därav,svårare att söka jobb. Hur ska jag göra? Borde jag byta ämne?Jag vet att jag vill läsa spanska i alla fall. Men fuderar oxå på att flytta ner till spanien sen och vara lärare där,vad har du för tips på lärare där borta som verkligen behövs överallt så att det inte blir svårt att få jobb. Jag kanske vill vara svenska lärare där nere,bildlärare,religion endast.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie!
    det kan finnas fördelar i att gå högre utbildning i samma land där man sedan vill arbeta - alltså att (för dig) läsa till lärare i Spanien. Detta för att utbildningar är i så fall anpassade till be behov och krav som finns i det landet. Om det i Spanien krävs någon lärarlegitimation eller kommer krävas i framtiden, kan vi på FråGA SYV inte svara om och det kan som sagt även ändras. Behovet (i vilka ämnen det blir lärarbrist) kan också ändras och ganska så snabbt ibland.
    Om du har svenska som modersmål eller kan svenska väldigt bra (även om du inte har svenska som modersmål) så finns det så klart fördelar för dig om du vill undervisa i svenska i andra länder, t.ex i Spanien. Frågan är dock : hur stort är behovet i Spanien att ha lärare i svenska? Det finns 2 svenska gymnasieskolor i Spanien: Colegio Escandinavio och Svenska-skolan: El colegio Sueco. Det kan också finnas undervisning i svenska på andra skolor i Spanien än de 2 jag nämner ovan, men jag tror inte det är så många lärarjobb i Spanien där man undervisar i svenska. Men om någon ändå undervisar i svenska i Spanien, så varför inte kan det bli Du? Så lär dig spanska så bra du kan så fort du kan och undersök vad som krävs att få lov att jobba som lärare i Spanien (om de kräver någon sort "legitimation" och vad som i så fall krävs för att får den).
    Du kan t.ex kontakta Spaniens ambassad i Stockholm och fråga om de har någon utbildningsansvarig eller kan hänvisa dit någonstans du kan få hjälp i att få fram information om vad som krävs för att i Spanien få lov att jobba som lärare. På ambassadens hemsida (länk ovan i blått) hittade jag nu bl.a följande information:

                       Om du är intresserad av att jobba i Spanien rekommenderar vi dig att gå in och läsa på dessa hemsidor. På hemsidorna står det information om uppehållstillståndskort för utländska medborgare, jobbmarknaden, skatt och det sociala trygghetssystemet som alla bör känna till innan man börjar jobba.

    Uppehållstillståndskort för utländska medborgare (Residence card for Foreigners)

    Information om uppehållstillståndskort för utländska medborgare finns på följande hemsida.

    http://www.investinspain.org/invest/en/-invest-in-spain/other-immigration-information/foreigner-identification-number-and-residence-card-for-foreigners/index.html

    Jobbmarknaden

    På hemsidan som anges framgår viktig information gällande anställningsavtal, regler samt information om arbetsmarknaden i Spanien.

    http://www.investinspain.org/invest/en/-invest-in-spain/job-market/index.html

    Vad gäller andra delen av din fråga: om att i Sverige jobba som lärare i spanska och som bildlärare och om det är möjligt att få jobb med den kombinationen, så kan ingen ge dig någon garanti men det borde inte heller vara omöjligt. På grundskolans högstadiet (år 7-9) är lärare ofta behöriga i 3 ämnen, på gymnasiet - i två. När det är lärarbrist, kan även obehöriga undervisa (tyvärr). Vill man bli behörig lärare i Bild - se framtid.se/yrke/bildlarare och lärare i spanska är Språklärare. Tips! kontakta studievägledare på lärarhögskolorna för att fråga hur du kan utbilda dig till lärare i spanska och bild. Kontakta arbetsförmedlingen med frågan om hur de tror det blir svårt eller lätt att få jobb som lärare med kombinationen "spanska och bild" (men här beror det också på när, vilket år du kommer söka jobb och i vilken del av Sverige).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! jag vill komplettera ett tidigare svar som du fick från Julia SYV. jag vill påtala att när det gäller jobbmöjligheter i andra EU-länder, så finns det även möjlighet att få hjälp av de så kallade EURES-rådgivare, experter på arbetsmarknader i EU-länderna; vad gäller Spanien, så kan du maila till följande adresser (kommunikation sker i så fall på spanska eller engelska - hittar ingen EURES-rådgivare i Spanien som skulle kunna kommunicera på svenska):
    [email protected]
    Du kan genom sökning på ec.europa.eu/eures hitta ännu fler epostadresser till EURES-rådgivare i olika EU.länder bl.a de som jobbar i Spanien.