Lovis
    Hej!
    Jag går i åk 2 på gymnasiet och jag lite frågor angående moderna språk. Just nu läser jag spanska 4 och jag kommer i åk 2 välja att läsa spanska 5. Även fast jag inte bara tänker läsa språk på universitetet (tänker att jag kan välja språk som valfria kurser på ett program men det har jag koll på) skulle jag vilja fortsätta läsa spanska på universitetsnivå för att inte "tappa" spanskan.
    Vilken nivå av spanskakurs ska man läsa om man läst spanska 5?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är samma utb på högskolenivå i spanska som man söker, om man har godkänt betyg i spanska 3, 4 eller 5. Kurser heter Spanska I eller Spanska A.

    Varje gymnasial kurs i språk kan läsas på heltid på fem veckor, dvs spanska 4&5 kan man läsa på tio veckor, en halv termin.. dessutom är undervisning på högskolenivå - på Högre nivå, jämfört med gymnasiet, även om det är samma språk (man läser bl a språkteori och språkhistoria). Därför går det inte att hoppa på Spanska II eller B, utan man söker samma kurs som elever som endast har godkänt betyg i spanska 3.

    Studie- och yrkesvägledare