Adern
    Hej!
    Det är nämligen så att det är mitt sista år på gymnasiet och mina tankar är lite över allt. Jag känner mig helt enkelt förvirrad gällande betygssystemet. Jag studerade spanska steg 1 och två och fick inte så pass bra betyg på dem men på grund av att jag hade topp betyg på andra kurser så tillät skolan mig att läsa två utökade kurser. Jag valde då Franska steg 1 och 2. Tanken var att ersätta Franska steg 1 och 2 med Spanska steg 1 och 2. Talade med skolans koordinator och hon förklarade att det funkar. Spanska steg 1 och 2 kommer finnas i examensbeviset men de kommer inte räknas i jämförelsetalet då jag har bättre betyg på franska steg 1 och två. Men sedan när min vän fick reda på det så sade han att det är inte möjligt. Han sa helt enkelt att personen jag tala med har ingen aning om det de talar om. Min vän sa att det går inte att ersätta spanska steg 1 och två med franska steg 1 och 2 då franska kurserna är utökade ämnen. Jag har sedan dess varit väldigt stressad, gått runt och frågat många olika personer och får helt enkelt olika svar. I slutändan så tänkte jag att detta är inte hållbart, det har verkligen stressat mig. Så jag tänkte det bästa är att ställa denna frågan här då ni med all respekt är experter inom detta området.

    Program: Samhällsvetenskapsprogrammet (vanlig)

    MVH

    - Adern "blivande psykolog" ;)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, den blivande psykologen! :)
    Se Programplan för SA >>. Längst ner på Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA/programplan/Programplan_SA.pdf

    finns den så kallade "programstrukturen" som på gymnasieskolan måste följas:

    Svar på din fråga beror på i mångt och mycket på Exakt hur ditt examensbevis ska se ut, bl a Vilka kurser som blir markerade med "U" (utökade).

    Examensbevis bör utfärdas enligt din Individuella studieplanen. oftast är det SYV på gymnasieskolan som har elevernas Individuella studieplaner och bör kunna svara på frågan om hur planen ser ut; du har rätt att ta del av din egen Individuella studieplan.

    Moderna språk på SA får läsas inom olika kategorier:
    - för det första, så är 2 kurser moderna språk - Obligatoriska på SA (de är programgemensamma); i den kategorin får mod.språk ersättas med Modersmål;
    - Mod.språk får på SA läsas som programfördjupande (i princip hela programfördjupningen kan bestå av olika kurser i moderna språk på SA);
    - Mod.språk får läsas inom Individuellt val (gäller alla nationella svenska gymnasieprogram);
    och
    - Mod.språk kan finnas Utanför programmet, som "U-kurser" /de är i examensbevis markerade med "U"/
    och det viktigaste för att svara på din ? är VILKA KURSER SOM I DITT EXAMENSBEVIS KOMMER BLI "U"-KURSER?

    Moderna språk 1 och 2 (oavsett om det är franska, spanska, tyska eller vilket annat språk som helst) ger inte Meritpoäng >>>; de krävs inte till behörighet till psykologprogrammet heller, därför kommer U-kurser i mod.språk 1 och 2 ej räknas in i elevens Jämförelsetal.
    Kurser i Moderna språk 1 och 2, som ej är "U", utan är Vanliga kurser - kommer räknas in i Jämförelsetal.

    Det är Rektorn på skolan som är ytterst ansvarig, men det är SYV som brukar tillsammans med eleverna utforma deras Individuella studieplaner. Det finns inte så jätte-mycket utrymme för val-möjligheter på gymnasiet (inom ett visst program), därför att många kurser är Obligatoriska.

    För att få svar på din fråga:
    be att få ut din Individuella studieplan; se vilka kurser i den som är "U"-kurser, utökade, alltså "utanför" programmets 2500 poäng.