Adde

    Hej, jag är i en jobbig sits just nu. Det var så att jag sökte till vo programmet detta år men glömde att tacka nej under sommaren så blev utskriven från min gamla skola efter ett par veckor, det var synd då jag ville kämpa sista året och ta studenten då jag låg bra till i det mesta men det var mitt fel då jag ej hann säga nej/skriva ut mig. Men det är såhär att sve 2 kursen blev förlängd till 3an, allt jag hade gjort i den kursen blev jag godkänd i men vi hade ett pm där som skulle in på måndagen men jag blev utskriven på fredagen så kunde ej lämna in den.... pga betyget i sve 2 kan jag ej byta till 3an på en annan skola vilket är så himla surt. Att gå om ett år pga ett pm, sparas verkligen inget man gör i den kursen? jag kämpade så hårt i den kursen och nu är det tufft för nu måste jag gå om den kursen vilket betyder =gå om åk 2 pga svenskan. För det gick bra i de allra flesta ämena. Förlåt för lite ivrig beskrivning men skulle uppskatta erat svar & råd från er. Ha det fint!

    • Anna :

      Jag vill råda dig att kontakta en KAA-ansvarig i den kommunen där du är folkbokförd. "KAA" är en förkortning för kommunens aktivitetsAnsvar. Ungdomar mellan 16 och 20 år omfattas av KAA. En KAA-ansvarig kan förhoppningsvis bli till stor hjälp för dig: hen kan ta reda på dina rättigheter som elev och som f d elev på olika skolor. Hen känner också till de lokala förutsättningarna för olika lösningar som finns i din hemkommun och i kringliggande kommuner. Ring till kommunens växel och fråga vem KAA-ansvarig i din hemkommun är och kontakta sedan den personen; gör det snarast - är mitt råd.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Adam,
    som regel går man om en kurs eller gör Prövning i en kurs, om man fick F-betyget. Men du kan alltid kontakta din gamla skola och be om att det görs ett undantag - att rektor ber läraren ta emot din inlämning och se över möjlighet att sätta ett nytt betyg.
    Jag tänker också på följande: om du fick F i kursen svenska 2, så är det inte ett absolut hinder för dig att läsa svenska 3, som är en högre kurs.
    Exempel: en elev läser på ett högskoleförberedande program där svenska 1, 2 och 3 ingår som obligatoriska kurser. Eleven fick godkänt i svenska 1 men F i svenska 2. Eleven får läsa vidare alltså år3 och där läser svenska 3. Eleven kommer inte uppnå kraven för examensbevis om hen innan slut av läsåret i år3 får godkända betyg i både svenska 2 och 3. Eleven får ett Studiebevis som inte ger grundläggande behörighet till högskolestudier. Studiebevis kan på komvux kompletteras upp till examensbevis.
    ***** I exemplet ovan är det rätten att fullfölja utbildning där man är Antagen, som väger tyngre än förkunskapskraven inför en högre kurs i samma ämne.

    Så, det blir ganska ologiskt, att vid byte av skola eller program, så får inte rektorn/skolan ta in en elev som man vet inte kommer uppfylla kraven för examensbevis (eller där stor risk finns att hen ej kommer göra det). Många elever läser ju vidare på sina gymnasiala utbildningar där det är klart att de ej kommer ha någon som helst chans att uppfylla kraven för examensbevis - men de får ändå läsa vidare.
    Jag undrar också hur det kom sig att du blev utskriven från din skola där du läste tidigare, om du inte själv skrivit ut dig? Att en elev söker till en annan gymnasial utbildning och kommer in där betyder inte att eleven per automatik skrivs av från den "gamla" utbildningen... här är det ngt som gick "snett" ser det ut som... Antingen har du skolkat för mycket och blivit utskriven av den anledningen, eller så kanske ngt formellt fel har begåtts och du har i så fall rätt att återgå till din "gamla" utbildning.

    ****
    Om du vill återgå till den "gamla" utbildningen på din "gamla skola", får du gärna undersöka den möjligheten. Du hade ju rätt att läsa vidare trots F-betygen.

    Du kan också försöka att i efterhand få lämna in uppgiften (pm, som du skriver i din fråga) - här har du inte formell rätt att insistera men du kan kontakta rektorn på skolan och be snällt (förklara din situation och hoppas på det bästa). Ett problem kan vara att om läraren har "bytts ut" och din gamla lärare ej finns kvar på skolan, då är det ett ganska stort hinder, för att din gamla lärare inte är skyldig att överlämna uppgifter om vad eleven har gjort i kursen utan betyget gäller, alltså F-betyget, om du fick det betyget och så "punkt och slut".
    Ännu en möjlighet för dig är att försöka få betyget genom en Prövning. Om du har kunskaperna, då borde du kunna få godkänt betyg genom en prövning.
    Vilken skola och vilket program är du inskriven på idag? Vad är ditt mål? Från vilket gymnasieprogram vill du ta ut examensbevis?
    Vad vill du göra efter gymnasiet?

    • Adde :

      Tack så oerhört mycket för ett snabbt och utvecklat svar. Jo jag svarade ej på beskedet och då enligt gy antagningen blir det som att säga ja, jag var inskriven på båda skolor men hann inte skriva ut mig från den förra innan jag blev utskriven. Jag ville gå kvar sista året och kanske velat bli, syv, polis, kriminolog, lokchaufför osv. Det var så synd för jag hade kämpat så hårt i den kursen och skulle bli godkänd i den kursen om jag skulle lämnat in pm:et, men nu är det som att börja om på noll. Och jag får inte komma tillbaka i åk 3 på förra skolan men på en annan skola får jag komma in i, men då behöver jag ju sve 2 betyget.. detta är en väldigt jobbig sits att gå om pga detta men kan inte göra så mycket. Tack för all hjälp, verkligen.

    • Adde : Glömde att säga det men är just nu på vo åk 1, och vill egentligen gå EK åk 3. Hur kan man undersöka den möjligheten som du var inne på, kan de lämna över saker man gjort i svenskan? Tack så jättemycket
    • Adde : Svenska läraren jobbar kvar med!
    • Adde :

      Hur kan jag vända mig och se om det har hänt formellt fel, vem ska man vända sig till? Tack för all hjälp och förlåt för mycket frågor, försöker bara se vad jag kan göra, är lite stressad just nu.

    • Mikael : Om du lärt dig innehåll i kursen svenska 2, då har du ju kunskaperna; fråga om du får göra prövning. I vilken stad vill du gå ekonomiprogrammet och vilken inriktning gick du på EK: ekonomi eller juridik?
    • Adde : Linköping/Norrköping, gick juridik.
    • Adde : Hur kunde man dubbelkolla det där med att man kanske skrivits ut felaktigt? Tänkde att det är värt att kolla upp än att inte föra något alls så jag vet till 100 %. Ha det fint!
    • Anna : Ring till skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200. Skolverket har jurister som är experter på skoljuridiska frågor. Det kan spela roll om du gick på en kommunal eller på en fristående gymnasieskola. Skola kanske påstår att du skolkade för mycket (bara ett exempel på varför en elev får och t o m BÖR skrivas ut).
    • Anna : Jag ska nu skriva ett nytt svar till dig om vilka gymnasieskolor i Linköping och Norrköping som erbjuder EK/juridik och där du kunde fråga om det finns ledig plats i år3.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill svara på din kommentar där du uppger att du är intresserad av att läsa EK/juridik år3 i Linköping eller Norrköping. Se i listan på gymnasieguiden.se/gymnasium?ÖstergötlandEK/jur - 14 gymnasieskolor (där de flesta finns i Linköping eller i Norrköping). Min tanke här är att du kan kontakta samtliga skolor som du kan tänka dig vilja läsa på och fråga om de har ledig plats i år3 på EK/juridik. Sedan kommer en fråga upp om huruvida du har godkända betyg från år1 och 2, och jag råder dig i så fall svara att du vill försöka klara prövningen i svenska 2 och att du kan börja läsa svenska 3 direkt, även innan du får godkänt betyg i svenska 2. Rektorn/huvudman/skolan kan vägra ta emot dig även om de har ledig plats och även om du hade fått godkänt betyg i svenska 2 och i alla andra kurser också. En orsak kan vara att det har nu gått cirka en månad in på läsåret och man kan tycka att det är för sent att hoppa in i kurserna. Att du skulle vara beredd att kämpa och ta igen första månadens undervisning är jättebra men det räcker ju inte utan det blir en belastning på lärarna och övrig personal + att övriga elever som började när skolåret började får mindre lärartid ägnat åt dem pga lärarna måste introducera och handleda en ny elev som har missat en hel månad... Argumentet här som du kan använda är att en gymnasieskola får inte skriva ut en elev som missade mindre än en hel månads undervisning utan en giltig orsak. Så, det finns elever som inte gick till sin gymnasieskola i hela 29 dagar utan att ha varit sjukskrivna och så får de hoppa in och läsa "som ingenting har hänt" för att de ej missade en hel månad och då behåller de rätten att fullfölja sin gymnasieutbildning. Det är ett bra argument men du har ju trots allt inte rätt att kräva att bli antagen. Så, du kan bara hoppas på att det går vägen. Och det är också jättebråttom! Så, om du ska försöka hoppa in i år3 på EK/juridik, kontakta alla skolor i listan (länk ovan i mitt svar) och håll tummarna!

    Jag vill också svara på din kommentar om dina planer efter gymnasiet. Du skriver "kanske velat bli, syv, polis, kriminolog, lokchaufför". Lokförare är en utbildning inom yrkeshögskola (i alla fall så är det i Sverige). De övriga yrken kräver högskoleutbildning. Till Polis läser man i Sverige på en polishögskola. Till SYV - på syv-programmet som är en 3-årig utbildning på högskolenivå. Till kriminolog - i första hand på beteendevetenskapliga program med inriktning kriminologi (kandidatprogrammet och sedan ofta även masterprogrammet, så utbildning tar som regel 5 år).
    Vad gäller bli behörig till de utbildningar som leder till de yrken som du är intresserad av: yrkeshögskola kan ta in även obehöriga; det är inte absolut nödvändigt att ha examensbevis från gymnasiet eller från komvux. Så, alla får söka till yrkeshögskola och har viss chans att komma in. Jag kan tänka mig att det inte är omöjligt att komma in på lokförarutbildningen med 2 år avklarade inom gymnasiet men... och det är ett stort MEN... tuffa tester sker innan antagningen till lokförarutbildningen; du som sökande måste bevisa att du har stor och pålitlig "säkerhetstänk" och personlig mognad. Det är ovanligt att man blir antagen innan man fyller 25-26 år ... är vår erfarenhet. Även polisutbildningen kräver godkända resultat från både fysiska och psykologiska tester; betygskraven har nyligen sänkts och godkänt betyg i historia krävs inte längre. Dock krävs fortfarande godkända betyg i svenska 2 och 3 (jag menar inför polisutbildningen).
    **********
    Ännu en lösning för dig skulle vara att försöka komma in på folkhögskolans utbildning. Det som är realistiskt skulle vara att du kunde komma in från vårterminen och uppnå kraven för grundläggande behörighet fram till slutet av 2023. Man måste läsa minst 2 terminer på en folkhögskola för att ha en chans att få ut ett studieomdöme som ger behörighet att söka till svenska högskole-universitetsutbildningar.

    Hej igen,
    vad som skulle hända om någon gymnasieskola skulle ta in dig i år2 på samma program där du redan läste år2 på, är följande:
    du skulle läsa år2 och sedan är pengarna som betalar för din utbildning på gymnasiet slut (det är 3 år som eleven - som regel - läser på gymnasiet). Rektorn på skolan ansöker sedan om betalning till skolan för förlängd studiegång; den ansökan gör rektorn hos din "hemkommun" (med hemkommun menas den kommunen där du är folkbokförd). Hemkommunen kan säga Nej, vi betalar inte för ännu ett år på gymnasiet för den eleven och då måste skolan ge dig undervisning i ett helt läsår utan att få kompensation för det; med det går skolan "minus" i budgeten. Därför brukar inte skolorna ta in elever på samma program för "omgång" - för att de helt enkelt inte har råd att göra det.
    Däremot om du läser på ett annat program, då är det inte en omgång (att du skulle läsa för att höja dina redan godkända betyg) utan en ny utbildning och då säger hemkommunen, som regel, Ja och betalar för din studieplats.

    • Adde :

      Tack, ska försöka! Under den perioden var jag ej frånvarande mer än 1 månad, utan blev utskriven dagen efter jag varit i skolan. Jag var dock inskriven på 2 skolor samtidigt men skrev aldrig av mig, så det går alltså inte att göra så mycket mer än så tyvärr vä då det ej vill ta emot mig? men tack för hjälpen, och jag har tagit kontakt med skolor men ska försöka kontakta mer skolor. Tack för hjälp!

    • Julia :

      Ring till skolverket - 08-52733200, förklara din situation (tydligt) och fråga om dina rättigheter som elev i just den situationen som du befinner dig i. Uppge om det var på en fristående eller på en kommunal skola som du var elev. Jurister på skolverket måste ge dig ett svar om dina rättigheter som elev i den unika situationen som du befinner dig i. Det kan hända att fel har begåtts men att du borde ha överklagat inom en viss tid efter det att du var utskriven (exempelvis inom max 3 veckor... - jag vet inte det, bara gissar...). Det finns tidsgränser inom vilka beslut kan överklagas. Vilken tidsgräns som gäller i just den situationen som du beskriver vet inte vi här på FRåGA SYV (för att vi inte är jurister, utan SYV-ar). De som jobbar på gymnasieantagningen borde känna till vad de får och inte får göra. Men alla kan göra fel ("mänsklig faktor"). Nu vet jag inte om de gjorde fel eller inte. Det är vanligt att om en elev ej svarar på antagningsbesked om en gymnasieplats, så anses han ha tackat Ja men jag tycker att gymnasieantagningens personal borde se att du var elev på en annan skola (eller på ett annat program på samma skola) och uppmärksamma din unika situation och insistera på att få svar från dig om vilken gymnasieplats du vill ha - din gamla eller den nya. Jag försöker tänka logiskt här... men alla regler är inte logiska. Och ibland begås det fel och det kan bli rätt tokigt... . Går du på VO nu? Är du säker på att du inte vill fortsätta gå på VO? Det finns flera fördelar för dig att läsa VO från år1: det är jättebra att kunna ge första hjälpen i alla yrken och speciellt om du vill bli polis. Du kan också läsa om många kurser och få högre betyg och få ett högt meritvärde med vilket du sedan lätt kommer in på de flesta utbildningar på högskola-universitet. Glöm inte att gymnasieelever har många rättigheter som övriga studerande saknar; du kommer ha rätt till gratis kurslitteratur, gratis lunch och ganska mycket "omhändertagande" i form av mentor, handledning mm. Att stanna på VO och läsa det här läsåret och 2 år till kan ses som en mycket stor fördel! T.ex kan du säkert få sommarjobb redan till sommaren - som "obehörig undersköterska", typ... inom hemtjänsten eller på ett äldreboende. Under nästa läsår kan du säkert få extrajobb samtidigt som du går på gymnasiets år2 på VO och detsamma gäller även fortsättningsvis (t.ex om du efter gymnasiet läser till mitt yrke, SYV och går 3 år på syv-programmet kan du jobba som undersköterska både som extrajobb och sommarjobb mellan årskurserna. Att lära sig mer om medicin, omvårdnad och hälsa är jättebra i de flesta situationer. Arbetsgivare tycker oftast att det är en stor fördel om hen som söker jobbet är medicinskt-utbildad vilket du kommer att bli om du läser i 3 år på VO!

    • Adde : Tack för utvecklat svar, detta hjälper enormt. Just nu går jag på VO, men vill helst plugga vidare sen, är det värt att plugga lite längre för att försöka få bättre betyg eller bör jag ta den "kortaste vägen" och satsa på HP? När jag frågade gymnasieantagningen om man blir utskriven när man ej svarar på antagningsbeskedet och om man blir utskriven från sin gamla skola så fick jag detta svar "Vi ser inte att du skulle ha sökt till en ny skola i omvalsperioden. "Du blev antagen till ditt förstahandsval på x i slutlig antagning, och sedan har du sökt x nu efter att reservantagningen avslutats och x tar inte emot dig. Men för att svara på din fråga: man kan inte vara inskriven på 2 skolor samtidigt - blir du antagen på en skrivs du ut från den förra." Bör jag fortfarande försöka ta kontakt med skolverket? Ha det fint och tack återigen för att ni tar er tiden åt att svara på dessa frågor, jag har också kontaktat skolor om åk 3 på EK men är positivt överraskad om jag får ett bra besked.
    • Anna : Jag tycker att det är fördelaktigt för dig att läsa 3 år på VO och försöka få så höga betyg och med det också så högt meritvärde som möjligt. "Satsa på HP", skriver du men vet du hur högt resultat på HP du kan få?
    • Adde : Jag vet inte exakt hur högt jag kan få, ska testa första gången i oktober men har svårt för matte så tror ej på så högt. Men man behöver ju ganska höga betyg för tex kriminolog. Bör jag ändå för säkerhetskull kontakta skolverket gällande det där och se vad dem säger?
    • Anna : Ja, kontakta skolverket. Du förlorar inget på att fråga skolverkets jurister om vad som gäller i din situation. Bra att känna till sina rättigheter som elev.
    • Adde :

      Det var synd då jag ville ta studenten med klassen nästa år, men det är nog kanske inte så farligt att gå om, det är bara att jag vill plugga vidare så snabbt som möjligt. Har mailat dem nu för säkerhetskull! Hur fungerar det med prövning, kan man tex göra prövning på ett annat ställe utanför gymnasieskolan i svenska 2 för att sedan få godkänt på det? För att sedan tex hoppa in i åk 3 nästa år och för säkerhetskull då göra en ansökan till EK på år 1 via gymnasieantagningen? För jag hade bara f i fek 2 inget annat.

    • Mikael : Om du är inskriven i en gymnasieskola får du göra prövningar på din egen gymnasieskola och inte någonstans. Prata med Syv på den skola där du nu är inskriven.
    • Adde : Tack! Hur fungerar det med att gå samma program, får jag läsa EK i år 2 igen för att tex förbättra mina betyg?
    • Mikael : Som regel - inte. Det är dyrt att erbjuda läsa om redan godkända kurser därför görs det mycket sällan. Jag tror inte du hittar ngn skola som skulle ta in dig i år 2 på EK. Du kan fråga på skolorna om det men jag tror du får Nej som svar.
    • Anna : jag ska nu i ett Utökat svar förklara mer kring varför en elev ej /som regel/ brukar gå om ett år på samma program.
    • Adde : Tack för ännu ett bra svar! Men vi säger att tex jag ej får ett godkänt betyg i svenska 2 och söker om till åk 1 via gymnasieantagningen på EK och blir antagen nästa år, betyder det att de lär uppflytta mig till åk 3? Just för att det blir billigast och bäst för dem då jag sen innan gått 2 år på EK?
    • Anna :

      Jag är inte säker på att gymnasieantagningen accepterar din ansökan till år1 på samma program där du redan gick i 2 år. Det är en ovanlig situation. Jag tror inte det finns några allmänna regler skrivna för den situationen. Reglerna är många men finns ändå inte för varje situation som kan uppstå. Och i så fall gäller det en bedömning som kommer att göras av utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd för att det är din "hemkommun" som är ansvarig för dig och din skolgång fram tills dess att du antingen har genomfört 3-årig utbildning på gymnasiet eller fyllt 20 år. Efter det att du fyllt 20 år upphör kommunens ansvar för din skolgång. Det är mycket möjligt att om du lyckas komma in via gymnasieantagningen i år1 på EK (om de accepterar din ansökan) och du sedan också lyckas konkurrera dig in på programmet (du kommer konkurrera med dina grundskolebetyg) och du blir ANTAGEN, och kan uppvisa godkända betyg från år1 och delvis också år2 - då blir det rektorns ansvar (på den skolan där du är antagen) att komma med en hållbar lösning - antingen uppflytta dig till år2 eller 3. Du har rätt att försöka göra ansökan via gymnasieantagningen till vilken utbildning du vill (sista gången du kan söka till gymnasiet är till höstterminen det året du fyller 19 år).

    • Adde : Tack för ett jättebra svar, det verkar som att det får bli att gå om åk 2, har ej fått svar från skolverket så tror jag ska ringa för säkerhetskull. Det var lite synd bara då jag ville ta studenten med min klass, är det så att om jag går om åk 2, har jag då rätt att läsa om de kurser jag läst pga jag har rätt att läsa heltid? För då är det ett bra sätt för mig att få högre betyg i ämnen. Ha en fin dag!
    • Anna : Det är inte så att du automatiskt har rätt att läsa om kurserna i vilka du har godkända betyg, men i praktiken blir det ofta så... detta för att du har rätt att läsa på heltid och skolorna har ofta svårt att erbjuda andra kurser som du skulle kunna läsa på de "håltimmar" som lektionerna går i de kurser i vilka du redan har godkända betyg (brukar kallas för "ersättningskurser" ibland...). Ännu ett argument för att läsa om kurserna, för dig, är att du vill vara med din klass så mycket som möjligt (för att få kompisar snabbare och känna gemenskap inom klassen). Så, i praktiken brukar eleven som går om ett år läsa alla kurser som hans klass läser. Gör ditt bästa i varje kurs och lycka till!
    Läs alla kommentarer