Hej Sandra,
    utbildningar till specialistundersköterska finns inom yrkeshögskolan, se några exempel, nedan:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-underskoeterska-akutsjukvard
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-underskoeterska-barn-och-ungdom
    yhguiden.se/utbildning/yh-region-kronoberg/specialistunderskoterska-barn

    och yrkeshögskola kan ta in obehöriga. Alla som är intresserade av yh kan söka och en viss chans finns att komma in, även om man inte helt uppfyller alla behörighetskrav.

    • SANDRA : Så då kan jag försöka söka endå i vår till nån av dom utbildningarna?
    • Anna : Visst, alla kan söka till alla yrkeshögskoleutbildningar. De är statliga, och därför spelar ingen roll vilken kommun man är folkbokförd i (eller bor i). det finns också rätt många yh som ges på distans, dock brukar obligatoriska träffar ingå, så det får man titta på när man söker, om man ska kunna åka på de träffarna, som är obligatoriska.
    • SANDRA : Hitta en utbildning uppe i Sundsvall, och den skulle man ha jobbat 2 år minst. Kan jag prova söka den med då tror du?
    • SANDRA : Och som undersköterska kan man jobba på förlossningen/BB eller barnkliniken. Utan att man gått en fortsatt utbildning. Och sen dula är de bra jobb inom det tror du
    • Julia : Jag tror du menar att du hittade den här utbildningen: https://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-mitt/specialistunderskoterska-inom-akutsjukvard-yhmitt-distans - du får söka vilken utbildning du vill, alla som du är intresserad av. I första hand tas sökande in som uppfyller alla behörighetskrav, men sedan om platser ändå finns, kan även övriga komma in - inom yrkeshögskola. till skillnad från högskola kan yh göra undantag och ta in obehöriga! Lycka till!
    • Julia :

      Kika gärna på framtid.se/yrke/doula - min uppfattning är att det är (ännu) rätt så ovanligt att få uppdrag som doula, eller så kan man få något uppdrag ibland, alltså går inte att försörja sig endast genom det. Utan man har de uppdragen "vid sidan av" och har en annan grundförsörjning. Angående som undersköterska få jobba på förlossning/BB eller på barnkliniken, så är de jobben mycket eftertraktade med tuff konkurrens om varje ledig tjänst; med det sagt, kan jag ju inte veta om just du får jobbet, men jag tror att specialistundersköterskor har större chans eller om man har jobbat som undersköterska i flera år redan. Jag tror det är rätt så svårt att som första jobbet få bli en undersköterska på BB eller på barnkliniken. Men du får givetvis söka alla de jobb du vill ha och vi hoppas och håller tummarna!

    Läs alla kommentarer