Christina
    Hej,
    jag är behörig lärare i matematik och naturkunskap för gymnasiet.  Jag vill gärna utbilda mig till speciallärare i matematik på distans. Jag bor i norra delen av Skåne. Jag har sökt till lärarlyftet. Jag får inte ledigt från min skola för att kunna delta på de obligatoriska träffarna. Bara om jag tar tjänstledigt och det vill jag inte. De obligatoriska träffarna på lärarlyftet är två dagar varannan vecka.

    Vet du om det finns någon utbildning till speciallärare i matematik någon annanstans? Där de inte finns så många obligatoriska träffar?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag kan, tyvärr, inte hitta något speciallärarprogram på distans Utan obligatoriska träffar. Jag råder dig vända dig till studievägledare på lärarhögskolorna, till de ansvariga för lärarlyftet, till Skolverket och Universitets- och högskolerådet med frågan om hur man kan lösa den situationen som du beskriver i din fråga. Om du är medlem i någon fackförening, vänd dig i så fall även till din fackförening med frågan om dina rättigheter (om du t.ex skulle ha rätt till anpassat schemat eller att delvis läsa på arbetstid, t.ex om en lösning skulle skapas så att du får ha extra-många lektioner de veckorna när det inte är träffarna på din utbildning, alltså att schemat för hela skolan läggs Olika för jämna och udda veckor; det är givetvis besvärligt för många ur personal och eleverna, men om det skulle vara din rättighet att kräva att skolan gör det, får du i så fall ta ställning till om du vill göra det).
    Det är annars en mycket intressant fråga hur andra deltagare i lärarlyftet löser den problematiken som du beskriver i din fråga! Du får gärna återkomma och berätta mer, t.ex om du får reda på olika lösningar som olika lärare tar fram för att kunna delta i lärarlyftet! Lycka till!