rebecca
    Hej!
    Jag har jobbat som förskollärare i 10 år och skulle nu vara intresserad av att jobba som konsult som en specialpedagog. Jag har mycket erfarenhet från barn med speciella behov men skulle även vilja ha någon sorts ytterligare utbildning bakom mig.
    Jag vet att det finns en utbildning på 3 år via Stockholms universitet men 3 år känns för lång tid.
    Jag söker alltså en utbildning som är på distans och som pågår i cirka 1/2-1 år och som kan göra att jag kan jobba som specialpedagog som konsult. Det spelar ingen roll om utbildningen kostar eller är kostandsfri. Det är att föredra om den även är deltid och inte heltid.
    Mvh,
    Rebecca.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rebecca,
    jag vill börja med att svara att vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte svara på just den här frågan. Men du får gärna läsa mitt resonemang, nedan, och hoppas det blir till någon hjälp:
    ... vår erfarenhet är att konsulter inom det område som du är intresserad av att arbeta inom brukar förutom specialpedagogexamen även ha andra utbildningar, t.ex finns det exempel på att man är både specialpedagog och även legitimerad psykolog eller specialistsjuksköterska eller kurator (i grunden socionom).
    Det finns stora behov av insatser men svårt att få resurser att räcka till - alltså ont om betalande kunder och de som vill och kan betala kan "välja och vraka" mellan många personer med flera högskoleutbildningar (finns även exempel som jag känner till att man har 3 st. högskoleutbildningar) - så att endast examen som specialpedagog kanske inte räcker, tyvärr. Men jag säger inte att det är omöjligt att försörja sig som konsult (i princip med vilken utbildning som helst) om man är duktig, har de rätta kontakterna och har lite tur med sig också. :)
    Då yrket "konsult" är icke-reglerat, så finns det inte några regler om vilken utbildning man måste ha.

    Högskole-universitetsutbildningarnas gemensam sida är www.studera.nu vilket du säkert känner till. Utbud fastställs helt till första dagen i ansökningsperioden - vid ansökan till vårterminen gäller i så fall mitten på september, alltså ännu kanske inte alla utbildningar är synliga.
    ang. privata utbildningar där du själv betalar och inte har rätt till studiemedel under utb.tiden - så kan vi tyvärr inte rekommendera ngn utbildning av den anledning att vi i så fall måste stå till svars om du blir missnöjd med utb.kvalité - och vi kan inte garantera högt utb.kvalite eller att man efter den utbildningen får jobb eller uppdrag.
    Att få samma kunskaper som ges på specialped.programmet på kortare tid känner jag inte ngn möjlighet till att göra, förutom att du skulle bedriva självstudier och försöka "skugga" programmet - alltså ta till dig innehåll i programmet, fast du ej läser på programmet, men då kan du inte ta ut examen som specialpedagog.

    Prata gärna med studievägledare på specialped.programmet. Hitta några konsulter inom ditt område och fråga vad de har för utbildningsbakgrund. Fråga de som anlitar konsulter vilken utbildningsbakgrund de önskar att konsulten har. Det är de tips vi på FRåGA SYV kan ge.
    Jag förstår att du nästan garanterat blir missnöjd med detta svar, men vi kan tyvärr inte rekommendera några utbildningar utan att vi skulle kunna "stå för" deras kvalité och ge ngn garanti på att du skulle bli nöjd med utbildningen. Och någon kortare variant på specialped.programmet känner vi inte heller till, vilket jag beklagar.
    Jag blir glad om du hittar den utbildning du letar efter. Du får gärna återkomma och tipsa oss om den i så fall. Vi vill också lära oss mer.
    Vänligen
    ANNA