Chamsollah
    Hej jag har en snabb fråga om antagningen till gymnasiet.

    Mina tre första val har dessa intagningsgränser
    1.) 317.5
    2.)305
    3.)325
    Dessa är endast rangordnade efter vart jag vill gå men jag är inte hundra procent säker ännu. Därför undrar jag om jag kan välja i denna ordning och sedan om jag ändrar mig byta till mitt tredjeval i omvalet även fast jag har kommit in på mitt första val? (Förutsatt att jag har minst 325 poäng.)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Chamsollah,
    det är tillåtet att ändra under omvalsperioder "hur som helst" dvs du kan vid omval ta helt andra utbildningar eller prioritera om dina redan valda alternativ.

    Tänk inte så mycket på "poäng" för att det är förra årets "gamla" poäng som du tittar på. Vad som blir framöver - vet ju ingen. Och så vet du inte själv till 100% vad du får för betyg i maj/juni 2015. Det är ju vårens betyg från åk9 som gäller och de betyg är inte satta än.
    Välj i första hand den skolan, som du helst vill gå på (oavsett poäng) och i andra hand - den skola som du också kan tänka dig och i tredje hand - den skolan, som du kan tänka dig gå på "i värsta fall", och även fjärde och fetma alternativen är bra att lägga till "om... att... i fall", dvs om det skulle bli så illa att du inte kommer in på dina första tre - är det ju ändå bättre att du själv valde något i stället för att du sedan skall tvingas välja bland lediga platser. Efter omvalsperioden kan man inte längre hävda att man skall ha plats där "dina poäng räcker". Om du inte sökte till just den utbildningen under tiden då det var möjligt att söka, är det bara bland LEDIGA PLATSER som man sedan får välja.

    Mvh
    ANNA SYV