maria
    Hej
    Jag är en förälder för en 9 årig kille som går i 3 an. Nu i vår ska de göra nationella provet och han är riktigt nervös för detta. Saken är den att han har lite svårt med läsning och räkning, och går iväg från klassen varje dag för att arbeta i en mindre grupp. Han har gått på en utredning men de kom inte fram till något om hans svårighet i skolan. Jag frågade klassläraren om han kunde få den muntligt till sig för då förstår han bättre men det gick inte göra så sa hon. Kan man inte få det om det behövs? Jag såg i ett tidigare inlägg att man kan få göra om om man känner att man har haft en dålig dag eller känner sig dålig. Är det så? vem bedömer det , läraren? rektorn? Jag vill bara att han ska känna sig mindre nervös och han ska bli trygg. Tack! mvh Maria

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Vi ska samråda med en sakkunnig och återkommer så fort vi kan.

    nu direkt kan jag svara att rektorn har stora befogenheter och borde kunna fatta beslut om förlängd tid på provet eller föreslå en annan lösning.

    Ett förslag - be att få träffa skolpsykolog för samtal om att eleven är orolig inför prov. Det kommer många prov framöver och det blir väldigt svårt att klara skolan om man ej kan delta i prov ... Psykologen borde kunna föreslå någon form av terapi eller annan behandling för att hantera oron.