Emil

    Hej Jag har under ett tag gått och kollat på diestistpogrammet, men jag undrar om det alltid är samma behörighet på ett program utöver den grundläggande på alla utbildningar i landet, eller varierar det från lärosäte till lärosäte?

    • Julia : Särskild behörighet kan variera --- så det är bra att kika på den orten som man är mest intresserad av.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    Dietistprogrammet ges i Sverige på några få orter och som jag kan se idag, så är särskild behörighet till dietistprogrammet på alla de orderna - godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik2, Naturkunskap2 och Samhällskunskap 1b.
    Det är inte helt vanligt att särskild behörighet skulle vara olika på olika lärosäten och speciellt mad tanke på att Dietist är ett av de legitimationsyrken. Men man kan inte vara "för säker" - det gäller att kontrollera vad som gäller.
    Vi utgår ifrån att det är det som gäller tills annat påannonseras. De eventuella förändringar borde man kunna "snappa upp" genom att läsa på utbildningarnas egna webbplatser. Det går också att kontakta studievägledare på de institutioner där utbildningarna ges.