Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du får samma antal meritpoäng oavsett om det är E eller A i betyget men betyget räknas också in i ditt snittbetyg och höjningen (av ditt meritvärde) blir därför mer eller mindre. För godkänt betyg i moderna språk 3 får du + 0.5 meritpoäng. Exempel: vi säger att du får A-betygen i alla andra kurser men endast E i moderna språk3. Och för enkelhets skulle säger vi att du inte har andra kurser som ger meritpoäng. Då får du meritvärde på 20.1. Alla A-betygen skulle ge dig jämförelsetal (snittbetyg) på 20.0 men du har ju E i mod.språk3 (en 100poängs-kurs) och därför blir ditt jämförelsetal endast 19.6 men så plussas + 0.5 på (merit/extrapoäng) så ditt meritvärde blir alltså 19.6 + 0.5 = 20.1 men om du fick A i mod.språk3 då skulle ditt meritvärde bli 20.5 (alla A-betygen ger snitt på 20.0 + 0.5 som merit/extrapoäng).
    Summan "av kardemumman" är att det är fördelaktigt att ha godkända betyg (även om det endast är E) i kurser som ger meritpoäng men det är mer fördelaktigt om du har så höga betyg som möjligt även i de kurserna som ger meritpoäng.
    Om du på webben (någonstans) läser om att det inte spelar ngn roll hur höga betyg man har i kurser som ger meritpoäng så är det bra att veta att den regeln gäller för personer med Äldre betyg, som läste kurserna i betygsskala IG-G-VG-MVG. Du läser kurserna med betygsskala F-A.
    För eleverna som började på gymnasiet hösten 2011 och senare gäller de nya (nuvarande) regler där kurser som ger meritpoäng bidrar även till snittbetyget. Läs gärna även en sammanfattning om reglerna för meritpoäng för dig som har examensbevis från gymnasiet eller från komvux eller som läser mot examensbevis på gymnasieGuiden.se/meritpoäng

    Studie- och yrkesvägledare