Elsa

    Hejsan! I gymnasiet läste jag matematik 2. Fick betyget IG. Nu vill jag läsa upp det betyget för att vara behörig till att kunna läsa på högskola då de flesta program eller kurser kräver matematik 2/b. Nu till min fråga. Spelar det någon roll om jag läser A-spåret? Kommer det synas senare i mitt slutgiltiga betyg att jag läst a-spåret istället för b eller c? Kommer det hindra mig från att söka ev någon ekonomikurs om jag läst a? Jag har lite tight om tid att hinna läsa in kursen igen inför prövning (mycket finns såklart kvar i huvudet..men) Så jag har hört att A-spåret är lite lättare att läsa och även få högre betyg i? Mvh Elsa

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa, om du fick betyget IG så tror jag du läste Matematik B.
    Motsvarande nya kurser heter matematik 2a, 2b och 2c.
    Det stämmer att a-spår är lite lättare;
    b-spår är inriktat på ekonomi och c-spår på naturvetenskap och sägs vara det svåraste...
    _____ Om utbildning kräver Matematik 2a/2b/2c då är det en av de kurserna, vilken som - med godkänt betyg, så det går bra att läsa eller göra prövning i matematik 2a för att bli behörig.
    _____ Ekonomiprogrammen på högskolenivå brukar kräva matte 3.

    En fundering: de finns högskolelärare och övriga "insatta" som säger att om man med endast Godkänt betyg (ej högre) som man fick genom att kämpa sig fram ... i matte 2a kommer in på en högre utbildning där matte 2a,2beller 2c krävs då finns det risk att den personen ej kommer lyckas med utbildningen då mattekunskaperna kan "stå i vägen". Så, det är ngt. att fundera över ... kanske: att komma in på en utbildning är bara första steget, sedan ska man också klara utbildningen. Det är inte alla som påbörjar högre utbildningar som också lyckas genomföra och avsluta dem med godkända resultat.

    • :

      Okej tack för svar.

      Jag undrar vad det står i själva betyget senare? Kommer det fortfarande stå Matematik B, fast med ett annat betyg än ig?

      Eller kommer det att stå Matematik 2 enbart? Eller står det i betyget exakt vilket spår man läste ex. matematik 2a??

      Jag har redan hunnit plugga mer än halva matematik 2a så därför jag undrar..

      Jag är inte helt säker på vad jag vill plugga i högskolan, jag bara tog ekonomi som ett exempel. Jag är intresserad av ledarskap och hr, t ex personalvetare.

    • Mikael :

      Betygen i de "gamla kurserna" som t.ex Matematik B får ej sättas efter sista juni 2016. Det måste i så fall vara betyg i Matte 2 du får på skalan F-A.
      För behörighet till högskoleutbildningar som kräver matte 2a/2b/2c spelar ingen roll om det är betyget i 2a eller 2b eller 2c. Utb.på högskolenivå i Sverige inom Personalvetenskap brukar kräva just den behörighet inom matten, alltså godkänt betyg (E) i matte 2a räcker (i alla fall formellt sett).

    • :

      Okej tack mikael för det svaret.

      Vilka utbildningar kräver ett specifikt spår för att vara behörig? Jag har försökt läsa vilka program som kräver det men hittar inga program som kräver det? Plus att om det krävs något specifikt spår så har jag sett det när det ex.vis står att man även behöver matematik 3. Då har jag sett att det kan stå 3b ex.

    • Milla : Inom YH, www.yhguiden.se -Yrkeshögskolan kan finnas utb som kräver 2c t.ex men Yrkeshögskolan får ta in obehöriga... på högskolenivå finns några få utb som kräver 3c, men på nivå 2 har inte jag heller sett ngn utb som ej skulle nöja sig med 2a.
    Läs alla kommentarer