Csaba
    Hej!

    Tänkte fråga om det spelar någon roll vad för betygsystem en högskola använder. Jag läser maskinteknik nu på BTH och så mycket som jag vet så kommer vi få antingen U (underkänt) eller G (godkänt) i våra kurser. Men när jag tittar på masterutbildningar på andra skolar står det att dem tar även en titt på vad för betyg man har fått hittills på högskolan. Betyder det då att jag som endast kan få U eller G har mindre chans att komma in på en masterutbildning på en annan skola eller har jag lika stor chans som en person som kan få betyg från A-F?

    Tack för svaret på förhand!

    Mvh Csaba

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    om det ej finns betygsskala högre än G, då kan ju ingen få högre betyg! Det är endast på de kurser eller på de högskolor/universitet där det finns möjlighet att få högre betyg än "godkänt" som en sådan möjlighet finns. Vid antagning till masterprogram, vet de om du hade möjlighet att få högre betyg än G eller inte och det kan inte bli en nackdel för dig att du läste på en högskola som ej gav högre betyg än G.
    Vid antagning till masterprogram spelar det oftast större roll hur många godkända akademiska poäng man har "i bagaget", att man läste och klarade kurser utöver kandidatprogrammet. Det är därför fördelaktigt att vid sidan av sitt program läsa fristående kurser; eller att direkt efter kandidatexamen söka både till masterprogram och till andra program /på grundnivå/ och/eller söka läsa fristående kurser; detta för att i fall man ej kommer in på masterprogrammet, att man ska kunna läsa mer och samla meriter inför framtida ansökningar till masterpr.

    Vänligen
    ANNA