Albert
    Hej, har en fråga angående gymnasien och gymnasiepoäng. Spelar det egentligen någon roll om jag går på en skola med t.ex. 250 merit eller en med t.ex. 300 merit eller har jag samma förutsättningar på båda skolorna att få lika mycket gymnasiepoäng till högskolan o senare (förutsatt att jag går samma linje såklart)?

    För isåfall har man ju möjligheter att jobba upp sina betyg om man inte varit jättebra i grundskolan men ändå har samma möjlighet som alla andra.

    Och kan man få exakt lika många poäng på alla linjer (bara att det är andra ämnen) eller finns det vissa linjer man kan få mer poäng?

    Tack på förhand.
    • Anna :

      Är det ngt yrke du siktar på i framtiden?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    vilka kurser som ingår som obligatoriska och vilka som får läsas som valbara - fastställs centralt och är exakt samma på samma gymnasieprogram, oavsett om det är "svårt" eller "lätt" att komma in på den utbildningen på gymnasiet.
    Jag är inte säkert på exakt vad du frågar om... men ska försöka svara - utifrån som jag tolkar din fråga. Du får dock gärna förklara mer kring din fråga. :)
    ******
    På gymnasiet i Sverige finns det yrkesprogram - där man läser mot ett visst yrke, t.ex Elektriker (EE/elteknik), Bagare-Konditor (RL/Bageri och konditori), Yrkesförare (FT/Transport), Frisör (HV/inriktning Frisör, bargerare / make-up) ... alltså till många praktiska yrken läser man på ett av de yrkesprogrammen.
    På högskoleförberedande gymnasieprogram läser man för att förbereda sig inför eftergymnasiala studier. Det är samma kruser (för det mesta) som ingår i samma program, oavsett vilken skola man läser på.
    Det är samma krav för att få ut examensbevis, oavsett vilken gymnasieskola man går på - och det gäller både de yrkesprogrammen och de högskoleförberedande.