Jessica
    Hejsan!

    Jag vill gå på juristprogrammet men jag vet inte i vilket universitet jag vill läsa det. Mitt första val står mellan Örebro och Uppsala. Jag har vart på ÖU och besökt och tyckte det var jättebra, har inte varit på Uppsala då jag inte har haft chansen till det. Jag skulle gärna vilja söka till Örebro men problemet är att jag har hört från många, även personer som är jurister, att jurister från de "äldre universiteten" prioriteras när man söker jobb, alltså Uppsala, Stockholm och Göteborg. Är det sant? Spelar det verkligen någon roll vilket universitet jag söker till även om det är samma utbildning?

    Tack så mycket!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, oj, det är en svår fråga eftersom rykten alltid kan uppstå och det kan vara svårt att välja universitet utifrån sådana. Det är väl mycket bra att du besöker skolorna och gör dig en egen uppfattning - gå på gästföresläsningar, prova på en dag hur en vardag känns. Via Urank så kan du även läsa dig hur olika högskolor rankas http://www.urank.se/

    /Lena, Syv