sofia
    Hej, jag ska söka till högskolan nästa höst och jag vill plugga visuell kommunikation. Min fråga är hur viktigt det är med vilken skola man har gått. Det är svårast att komma in på ex Beckmans, betyder detta att detta är den "bästa" skolan. Funderar på att gå i Malmö om jag inte kommer in i Stockholm och undrar om detta är en bra skola för området.

    Kortfattat, hur mycket kollar arbetsgivaren på vilken skola du har gått på?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Sofia!
    Programmet "Visuell kommunikation" på Beckmans fick 2014 omdöme "Hög kvalité" i Universitetskanslers ämbetes granskning. Det kan ha bidragit till att det är svårt att komma in (eftersom utbildning fick kvalitetsstämpeln).

    Ingen skola är bättre än de lärare som undervisar på skolan! Den bästa läraren kan tyvärr - av olika anledningar - sluta på skolan.
    Eller tvärtom - på en annan skola kan en ny, jättebra lärare, börja just när du kommer in och den skolan kan också få "Hög kvalité" stämpeln året därpå.

    Det är viktigt vilken skola man har gått.
    Men det är minst lika viktigt vilka arbetsprover man har i sin "portfölj" och ännu viktigare vilken person man är: om man har talang och drift, brinner för de projekt man är involverad i och kan nå ut med sin design.

    Arbetsgivaren bedömer många olika aspekter: utbildning, tidigare erfarenhet, personlighet, flexibilitet, ambitioner som du har, samarbetsförmåga mm.

    Sedan finns det ju också möjlighet för dig att starta ett eget litet företag och bli din egen (och kanske på sikt även andras) arbetsgivare. I det fallet bestämmer du själv vilken utbildning som passar bäst.

    En bra idé kan vara att kontakta de arbetsgivare som du skulle velat jobba för i framtiden - med frågan om vilken utbildning de rekommenderar att deras blivande anställda går.

    Det är helt omöjligt att svara generellt på frågan om "hur mycket arbetsgivare tittar på vad skolan heter" där du läste - för att en arbetsgivare kanske tittar jättemycket på det och en annan - nästan inte alls. Arbetsgivare är olika personer med olika preferenser som lägger olika vikt vid olika saker.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA