Matilda
    Hej!

    Jag går snart mitt sista år på det samhällsvetenskapliga programmet med inrikting beteendevetenskap. Det jag är intresserad av och skulle kunna tänka mig jobba som är (b.la) advokat, jurist, socionom, psykolog, kriminolog eller rättspsykolog. Min fråga är då, kan jag söka till dessa program på universitetet med tanke på den linje jag går nu? Hur vet man vad man kan söka till för linjer på universitetet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Matilda,
    för Grundläggande behörighet till högskola behöver du uppnå kraven för Examensbevis >> . De som får Studiebevis, behöver komplettera och får senare examensbevis (eller i alla fall har en chans att få) - från komvux.

    Sedan kan också Särskild behörighet krävas, ex. till Socionomprogrammet är det godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i matematik 2.
    Man kan på varje program på högskolenivå - på hemsidan för programmet - eller på den gemensamma sidan - www.studera.nu - se vilken Särskild behörighet som krävs för just det aktuella programmet.

    Vilka godkända gymnasiebetyg som krävs för särskild behörighet till ett antal utbildningar på högskolenivå, se exempel nedan:

    Arbetsterapeut - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Arkitekt - Matematik 3, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Biolog - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Biomedicinsk analytiker (ibland förkortas till "BMA") - Biologi 2, Fysik 1a/1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 3.

    Civilingenjör - Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4.

    CiviIekonom - Matematik 3b/3c och SamhäIIskunskap 1b (1a1 + 1a2).

    Dietist - Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / eller godkända betyg i två kurser 1a1+1a2.

    Djursjukskötare - Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.

    FarmaceutBiologi 2, Kemi 2, Matematik 3c.

    Fastighetsmäklare - Matematik 3b/3c, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Fysioterapeut (f d Sjukgymnast) - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Förskollärare (3,5 år = 210 hp) - Naturkunskap 1b (alt Naturkunskap 1a1+1a2), Samhällskunskap 1b (alt Samhällskunskap 1a1+1a2).

    Journalist - Historia 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Jurist - Historia 1b/1a1+1a2, Samhällskunskap 1b/ 1a1+1a2.

    Kriminolog - Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2, Matematik 2.

    Logoped - Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Läkare - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Marinbiolog - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Nutritionist - Särskild behörighet till kandidatprogrammen i nutrition, som finns i Stockholm >> och på Linnéuniversitetet (i Kalmar)>> - skiljer sig åt; i Stockholm kräver de samma behörighet som till läkarprogrammet, dvs godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4.
    På Linnéuniversitetet krävs det lika mycket Fysik och Kemi, som i Stockholm, dvs godkänt betyg på nivå 2, men det räcker med Fysik 1a och Matematik 3c.

    Optiker - på Karolinska Institutet i Stockholm krävs det följande behörighet: Biologi A, Fysik A, Kemi A (alt. Naturkunskap B), Matematik B. Eller: Biologi 1, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 1 (alt. Naturkunskap 2), Matematik 2 (a, b eller c) men på Linné Universitetet krävdes det förut högre behörighet, nämligen : Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik C eller Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3c men från antagning till hösten 2017 sänks kraven på Linné Universitetet och blir desamma som på KI i Stockholm, dvs det kommer att räcka med att ha godkända betyg i Matematik 2 och Naturkunskap 2.

    Psykolog - Matematik 2 och Samhällskunskap 1b (alt 1a1 + 1a2).

    Receptarie -  Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.

    Sjukgymnast - yrket har bytt namn och heter från 1 januari 2014 Fysioterapeut - Idrott och hälsa 1, Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2 (områdesbehörighet A15). Eller: Idrott och hälsa A, Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 17) Alternativt: Idrott och hälsa 1/Id A kan ersättas av flerårig och mångsidigt idrottsutövande (ska styrkas med intyg från förening/klubb).

    Sjuksköterska -  Matematik 2, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2.

    Socionom - Matematik 2a alt 2b alt 2c och Samhällskunskap 1b alt 1a1 + 1a2.

    Studie- och yrkesvägIedare - Samhällskunskap 1b alt 1a1+1a2.

    Tandhygienist - Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2.

    Tandläkare - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Tandtekniker - Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

    Veterinär - Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4.

    Liselotte