Beatrice
    Jag går i 9an och söker nu till det naturvetenskapliga programmet. Det är ju ett högskoleförberedande program, och då har jag frågan: När jag sedan söker till utbildningar på universitet, spelar det någon roll för deras intagning när de ser att jag gått på två olika gymnasium under min gymnasieutbildning? Alltså att jag först går ex. 1 år på det ena gymnasiet, men sedan byter till annat och fortsätter med år två och tre där.
    Spelar det någon roll? Isf för vad?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Beatrice,

    det spelar ingen roll - om en elev under gymnasiet har bytt program eller gymnasieskola - eller både program och gymnasieskola eller bytt flera gånger.

    Det man "går på" vid antagning till högskola/universitet i Sverige är att först sorterar man ut obehöriga. Alla behöriga får en "siffra" = meritvärde som är summan av jämförelsetal och meritpoäng. Med den sifftan konkurrerar man mot de andra sökandes "siffror". Har du 19.4 - så vinner du över den som har 18.9... och det är ingen som över huvudet taget tittar på om du har bytt skola, program eller både och.

    Vänliga hälsningar

    ANNA