Alexandra
    Jag ska börja sista året på naturlinjen i höst och undrar om betygen i gymnasiet kommer att spela roll efter en universitetsutbildning. Om jag skulle välja att satsa på t.ex. högskoleprovet och komma in på en utbildning den vägen, och därmed inte kämpa för toppbetyg i gymnasiet, skulle det vara helt okej eller kommer någon i framtiden kolla tillbaka på ens betyg i gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om man söker jobb på sin Högskoleutbildning, brukar inte arbetsgivare vilja se gymnasiebetygen. Att kämpa för högre betyg på gymnasiet tycker jag ändå är en rätt så bra idé: och det av flera anledningar. Har du högre betyg, har du bättre kunskaper (för betygen spelar ju de kunskaper du har! :); vilket resultat du får på högskoleprovet är det ingen som vet (eller ens om det blir möjligt att göra högskoleprovet - se t.ex vad som hände våren 2020: HP blev inställt).