Isabelle
    Jag har väldigt svårt att välja vilken linje på gymnasiet jag ska gå. Har små funderingar på Natur med inriktning samhälle.
    Har jag mindre chans att komma in på vilken högskola/universitet jag vill om jag går natur sam istället för natur med inriktning natur?
    Även teknik med inriktning samhällsbyggande och miljö har jag tänkt på, är det även då smartare att gå natur om jag inte vet vad jag vill jobba med i framtiden?
    Vilken linje är bästa valet att ta för att komma in på nästan vilken högskola man vill?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Isabelle!
    för att komma in på en högskoleutbildning måste man vara behörig men också lyckas konkurrera om plats på utbildningen.
    Att bli behörig är nödvändigt men inte tillräckligt. De behöriga konkurrerar om platsen i olika urvalsgrupper, bl.a kan man konkurrera i HP-urvalet (med resultatet av högskoleprovet). I betygsgrupper konkurrerar man med meritvärde som är summan av jämförelsetalet (snittbetyget från alla 3 kurser på gymnasiet) och meritpoängen (som inte är obligatoriskt att ha men som utgör en stor fördel i konkurrensen om högskoleplatsen).
    Alltså, i NA/naturvetenskap-inriktningen ingår kurserna fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 och med godkända betyg i de kurserna + examensbevis från NA-programmet, blir man behörig till läkarprogrammet, veterinär-, marinbiolog, lärare i matematik mm och m.fl. Alltså får fullständig naturvetenskaplig behörighet, men man blir inte behörig att söka läsa mot specialistundersköterska på yrkeshögskola, för att då krävs det att man har kunskaper inom vård- och omsorg.
    Man kan alltså inte på gymnasiet bli behörig till alla olika eftergymnasiala utbildningar. Och att man är behörig är första steget (då kvalificerar man sig att delta i konkurrensen) men det gäller också att vinna i konkurrensen (alltså ha höga betyg eller högt resultat på högskoleprovet).
    Inriktning på TE och NA brukar man läsa från årskurs 2, och välja inriktning när man läser årskurs 1, därför kan du (om du nu har bestämt dig för NA eller TE som "program") söka till en gymnasieskola som erbjuder båda de inriktningarna, alltså båda inriktningar på NA eller teknikvetenskap och samhällsbygg./miljö-inr.på TE.
    Exempel på gymnasieskolorna som erbjuder båda inriktningar på NA:
    kitas-gymnasium-gbg
    Jämtlands-gymnasium-wargentin
    internationella-kunskapsgymnasiet
    brinellgymnasiet
    gymnasieskolan-i-kristinehamn
    thoren-business-school-karlstad
    sundsta-alvkulle-gymnasiet
    thoren-business-school-orebro

    Exempel på gym.skolorna som erbjuder TE både inriktning teknikvetenskap & samhällsbygg/miljö:
    sundsta-alvkulle-gymnasiet
    kitas-gymnasium-gbg
    Jämtlands-gymnasium-wargentin
    hassleholms-tekniska-skola-hts
    sundsta-alvkulle-gymnasiet

    Övriga hänvisningar/Lästips:
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA
    gymnasieguiden.se/informeras/merit
    framtid.se/reportage/betyg-pa-gymnasiet