Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Oscar!
    Svar på din fråga är båda Ja och Nej, konstigt nog.

    För att komma in på en högskoleutbildning måste man bli BEHÖRIG och sedan måste man (oftast) även kunna vinna i konkurrensen om en utbildningsplats (om konkurrens uppstår).

    Grundläggande behörighet kan man få alla nationella gymnasieprogram (även på yrkesprogrammen) men särskild behörighet - det beror på... t.ex. vill man kunna söka till Läkare så måste man ha godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4. Att få läsa alla de kurserna kan man inte på vilket gymnasieprogram som helst. Alla de kurserna ingår som obligatoriska i Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap och så kan man kanske läsa dem på Teknikprogrammet också men ej på de övriga programmen för att det inte finns utrymme och kanske inte heller behöriga lärare på skolan i Fysik, Kemi och biologi.

    Sedan om man får godkända betyg i alla "de rätta kurserna" (dvs de som krävs för just den utbildning som man vill söka), så spelar det ingen roll om man läste de kurserna på NA, natur eller på Teknik eller om man gick Restaurang och livsmedelsprogrammet, blev kock och sökte redan till Komvux eller till naturvetenskapligt basår på högskola och läste de kurserna efter gymnasiet.

    Sammanfattning:
    bara man får både grundläggande och särskild behörighet till den utbildningen som man vill söka - så spelar det ingen roll vilket program man läste på gymnasiet.
    Ang. konkurrens: om det inte står tomma platser på utbildningen, då måste man ha tillräckligt höga betyg för att vinna i konkurrensen (det är samma princip här som när man söker till gymnasiet).

    Återkom gärna om något är oklart eller om du kommer på en ny fråga.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare