Olle

    Hej, Så min dröm är att utbilda mig till kantor (kyrkomusiker) och för att utbilda sig till det så måste man endast ha grundläggande behörighet och sedan godkänt intagsprov i piano, sång och orgel. Spelar det någon roll då att försöka bli bättre på matte? Jag kan "basic" matte men jag känner att jag inte orkar försöka höja mitt betyg i matte(1a). Jag har dessutom inte stort intresse i matte, jag är mer intresserad i språk, historia och geografi och svenska. Dessa ämnen instresserar jag mer i än vad jag är i matte. Jag kommer dessutom nog inte ändra mig och söka till ett annan utbildning eller läsa någon kurs på universitet där man måste ha bra betyg för att komma in.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    för grundläggande behörighet behöver du godkänt betyg i matematik 1 (bland annat) - alltså E i matte 1a räcker, kan man säga. Får du E i matte 1a så är det OK. Med F i matte 1 kan man inte ta ut examensbevis och du kommer därför sakna grundläggande behörighet.