Amanda
    Jag är en tjej som precis ska välja gymnasium. Jag har valt naturvetenskap. min fråga är om jag sak välja att fortsätta gå i franska 3 eller om jag ska byta till spanska 1 på gymnasiet… anledningen till att jag frågar är för att jag vill bli veterinär när jag blir stor och vill då gå till Uppsala universitet. har det stor betydelse med meritpoängen jag får för att jag tar franska eller hur ska jag göra?
    mvh Amanda

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Amanda,
    reglerna kring Meritpoäng finns att läsa på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    Du kan uppnå max antal Meritpoäng även utan Meritpoäng för Moderna språk - genom att läsa Engelska 7 och Matematik 5 och Matematik specialisering (eftersom behörighet till Veterinär är Matematik 4).
    Ett annat alternativ är att du satsar på Högskoleprovet - ännu en chans att konkurrera om utbildningsplats på högskoleutbildningen.
    Om du vill kunna komma in på Veterinär PÅ BETYG (och inte på HP) - då behöver du i alla fall 1.5 i Merit även om du skulle få alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet, eftersom antagningsgräns brukar ligga på ca 21.35 och alla A-betyg ger bara 20.0, då kommer man inte in på Veterinär om man inte har MINST 1 Meritpoäng men helst max. Vid max i Merit har du "råd" att ha några "låga" betyg, dvs inte alla A.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering.
    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare