Kamron
    Hej!

    Jag undrar om närvaron spelar ngn roll vid ansökningen till gymnasiet. Alltså, kommer gymnasiet kolla på en närvarorapport när man ansöker till den skolan?

    Hälsningar,
    Kamron

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kamron,

    om en elev söker till gymnasiet efter grundskolan, då söker hen med en "siffra", betygspoängen, eller som också kan kallas för Mtv (meritvärde) eller Jmf /jämförelsetal/ - och det är gymnasieantagningen som sköter antagning och då är det ingen som tittar på närvaron som eleven hade i grundskolan.

    Men om en elev redan går på gymnasiet och vill byta till en annan gymnasieskola - vilket är inte elevens rättighet, utan upp till Rektor att bestämma att ta in eleven inte inte, då är det ganska vanligt att rektor på den nya /mottagande/ skolan vill se närvarorapport. Det är helt upp till rektor att ta in en ny elev mitt i läsåret eller in i åk2 eller in i åk3 - och då kan rektor säga Nej utan någon speciell anledning... kanske bara för att det inte finns någon plats. Om plats finns kan rektor också säga Nej, men då oftast pga rektor tror det blir svårt att introducera en ny elev som inte brukar vara i skolan speciellt mycket ... därför kräver hen se närvarorapport.

    Jag hoppas jag har lyckats förklara att det är 2 helt olika situationer:

    1. när en elev söker till gymnasiet från grundskolan - och då är det ingen som tittar på narvaron;

    och

    2. när en elev vill byta från en gymnasieskola - till en annan ... och då brukar närvaron spela stor roll.

    Bästa hälsningar

    ANNA