Milla SYV på FrågaSYV

    SVAR PÅ DIN FRÅGA ÄR: NEJ. Om du inte kommer in på ditt första hands val, har du exakt samma chans att komma in på ditt andrahands - så funkar det i de absolut största majoritet av fallen.

    OBS! Undantag kan finnas: om man söker i AU, alternativt urval (vilket ibland, dock mycket sällan, finns chans till att göra) då kan villkor ställas att för att delta i AU så måste man ha just den utbildning som sitt förstahands val. Vad AU är för ngt., var god se https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Alltså, om du inte sökte i AU-urvalet, då bör du sätta ditt "favorit"-alternativ som första, högst upp. I annat fall finns det en risk att du kommer in på ett högre prioriterat alternativ när du egentligen vill komma in på ett av de lägre prioriterade alternativen (och det bli så att dina meriter skulle räcka för att komma in men dina lägre alternativ kommer ju tas bort från din ansökan så fort du kom in på ett av dina högre prioriterade alternativ).

    Studie- och yrkesvägledare