Lotta
    Hej
    Om jag inte kommer in på mitt förstahandsval spelar det då någon roll i vilken ordning jag gjort dom andra valen? Kan man bara bli antagen till sitt förstahandsval och bara komma som reserv på sina 2:a och 3:e o.s.v. eller kan man bli antagen till alla sina val om man har poängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,

    det är mycket viktigt i vilken prioriteringsordning dina val ligger. Jag antar att din fråga gäller gymnasieval.

    Har du fått antagningsbesked från det preliminära antagningen? Då kan du se hur antagningsbesked ser ut.
    I det definitiva/slutgiltiga antagningen kommer antagningsbesked se ut enligt samma "mall" som i det preliminära antagningen.

    Exempel:
    om du söker tre alternativ kan du få följande antagningsbesked.

    1. ANTAGEN
    2. Prövas ej
    3. Prövas ej

    eller
    1. RESERV
    2. ANTAGEN
    3. Prövas ej

    eller
    1. RESERV
    2. RESERV
    3. ANTAGEN

    eller
    1. RESERV
    2. RESERV
    3. RESERV

    Detta - alla exempel ovan - om du är Behörig till de utbildningar som du sökte. Om en elev inte är behörig står det OBEHÖRIG då på de alternativ, till vilka hen är obehörig.
    Bästa hälsningar
    ANNA