Fabian

    Hej, Jag har blivit antagen på KTH och studerar till att bli en högskoleingenjör. Jag tänker inte plugga vidare utan nöjer mig med kandidatexamen. Spelar universitetsbetygen verkligen någon roll då? Räcker det inte med att få ett E eller "G (Godkänd)" på varje kurs? Jag kommer trots allt inte söka till en annan utbildning eller en masterexamen.

    • :

      När du söker jobb kommer det viktigaste vara att du har en examen samt någon slags jobberfarenhet. Är det ditt första jobb kan dom kolla på ditt betyg men det är inte det viktigaste. Detta kommer såklart variera med olika arbetsgivare. Vissa kommer vilja ha det, andra inte. Men generellt kommer man hellre vilja anställa någon mer sämre betyg och mer erfarenhet än någon utan erfarenhet och bättre betyg. Men för arbetsgivare, när det gäller utbildning, är såklart självaste examen som är det viktigare.

      Dock tycker jag inte att du bara ska satsa på godkänt så möjligheten finns kvar att fortsätta plugga ifall du ändrar dig. Samt att du lägger ner tiden att lära dig så mycket om ditt område som möjlighet när du väl har kurser, lektorer och skolan att använda som resurser och inte bara plugga för att få godkänt. Det kommer gynna dig

    • Vägledare :

      Betyg man får på sina högskolekurser (om det ges möjlighet att få högre betyg än endast G, godkänt) kan spela roll i en rekryteringsprocess när man söker jobb, men det är oftast inte det som avgör. Det är också i mångt beroende på företaget och vilken person de söker att anställa just då. I kontakt med flera olika rekryterare har de själva sagt att i vissa fall letar man efter en person med högsta betyg, men ibland gör man motsatsen, alltså letar efter en person som har andra meriter t.ex. arbetslivserfarenhet eller ett intressant ämne i sitt uppsats-arbete.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fabian,
    det viktigaste är att du får ut EXAMEN. Sedan tycker jag det inte finns någon anledning att inte sträva efter så höga betyg som möjligt i alla kurser man läser. För det första, så kanske du ändrar dig om vill läsa vidare efter ditt 3-åriga program.
    För det andra, så vet man inte hur varje specifik arbetsgivare tittar på betygen. Du ska kanske jobba för en arbetsgivare som bryr sig om hur höga betyg man fick på sin högskoleutbildning - och kanske ger högre lön för dem med högre betyg... ? :) det kan man inte förbjuda att arbetsgivare gör. De får inte gå lägre än lönen enligt kollektivavtal, men högre kan de "gå" och vid individuell lönesättning vilket ofta äger rum, har du då bättre argument att begära högre lön, om du får högre betyg än endast "godkänt".
    Mvh
    ANNA