Hanna
    Hejsan, jag har två små frågor:
    Vad betyder spetsutbildning, riksrekrytering och Waldorf? Har tittat runt på olika hemsidor om gymnasieval och springer gång på gång på dessa orden men jag förstår verkligen inte vad de betyder..
    Sen undrar jag också vilka och hur många språk man läser på humanistiska? En kompis till mig sa att det var nio stycken men det låter lite mycket? Är väldigt intresserad av språk och har funderat på humanistiska ett tag nu och tror att det skulle passa mig :)
    • : Om du menar det humanistiska gymnasieprogrammet så läser man 2 språk.
    • Milla : Tack Alena för din kommentar. Du menar säkert inriktning Kultur på HU för att på inriktningen Språk kan man läsa fler språk.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej, se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_HU.pdf

    Två inriktningar på humanistiska programmet: kultur och språk.
    Oavsett inriktning, läser man 200 poäng /två kurser/ moderna språk på HU.
    Väljer man inriktning språk kan man läsa upp till 1000 poäng moderna språk och det är 40% av gymnasial utbildning, och i resten ingår 200 poäng engelska och 300 p svenska, ännu 500 poäng. På så sätt blir 60% av utbildningen - språk.
    Spetsutbildnimg betyder att man fördjupar sig mycket i ett visst ämne, t.ex historia, samhällsvetenskap eller språk.
    Riksrekryterande - utbildning tar emot alla elever som förstahandssökande och i fall man kommer in, har man rätt till ekonomisk hjälp för resor till/från skolan eller för boende på skolorten.
    Waldorf är en pedagogisk metod som du kan läsa om på hemsidor hos de skolor som använder den.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare