Peter SYV på GymnasieGuiden

    Estetiska spetsutbildningar på de svenska gymnasier är permanenta och de övriga (inom andra områden) finns på försök och får starta senast 30 juni 2024 men det kan också komma beslut för förlängning av alla eller vissa av de spetsutbildningar som nu är på försök (tidsbegränsat).

    Estetiska spetsutbildningar (permanenta)
    Bild och Form med fördjupning Animation på Tumba gymnasium
    Radio och Ljuddesign på Tumba gymnasium
    Mediedesign och Fotografi på Tumba gymnasium
    Film/tv på Tumba gymnasium
    Musik på Spyken
    Film, Dans, Musik och Teater på Sturegymnasiet
    Estetisk modedesign på inriktningen Bild och Formgivning på ES på Appelrydsskolan
    Musik på De Geergymnasiet
    Nycirkus på Cirkusgymnasiet
    ---

    Spetsutbildningar inom Matematik/Naturvetenskap
    Scienceprogrammet – spetsutbildning i naturvetenskap på Europaskolan i Strängnäs
    Spetsutbildning marinbiologi på Gullmarsgymnasiet
    Fysikprogrammet och Matematikprogrammet på Polemskolan i Lund
    Matematik – spets på Luleå gymnasieskola
    Spetsutbildning i matematik – Leonardo på Ehrensvärdska
    Naturvetenskapsprogrammet med matematikspets på Hvitfeldtska
    Matematikgymnasiet på Danderyds gymnasium

    Spetsutbildningar inom Teknik
    Teknikprogrammet med Spets i Logistik och E-handel på Sven Riksonsgymnasiet
    Teknikspets mot smarta system och produkter på ABB Industrigymnasium

    Spetsutbildningar inom Företag/Ekonomi
    Ekonomiprogrammet mot internationellt företagande på Carlforsskas Ekonomi- och Handelsskola
    FINEK – spetsutbildning i finansekonomi på Tumba gymnasium
    Entreprenörsprogrammet på Sven Eriksonsgymnasiet

    Spetsutbildningar inom Historia och Språk samt Samhällsvetenskap
    Social Science Programme – English Specialisation på IHGR International High School of the Gothenburg Region
    Internationella relationer på Karolinska
    Historieprogrammet samt Linguaprogrammet – moderna språk, film och litteratur på Katedralskolan i Lund
    Modern Humanities – spetsutbildning i samhällskunskap och historia på Europaskolan i Strängnäs
    Social Science Programme – English Specialisation på Viktor Rydberg Gymnasium Djursholm