Hej,

    En bra utbildningsgrund för den som vill satsa på att bli en sportagent är att skaffa sig någon form av eftergymnasial utbildning inom marknadsföring.

    Lämpliga utbildningar kan finnas inom Yrkeshögskolan. På gymnasiet kan man gå ett valfritt program, men det är fördelaktigt att lära sig mycket om ekonomi och marknadsföring, därför är Ekonomiprogrammet att föredra framför andra gymnasieprogram. I vilket fall är tipset att välja en gymnasial utbildning som förbereder inför att sen kunna läsa Sport Management på högskolenivå. Exempel på utb. inom SportManagement på högskolenivå i Sverige:

    de 3-åriga program (man läser alltså 6 terminer på heltid)

    På Linnéuniversitetet (Växjö) - lnu.se/program/coaching-och-sport-management-idrottsvetenskapligt-program

    På Högskolan Dalarna - du.se/sv/Utbildning/Program/sport-management

    idrottsvetenskapligt program på Malmö Universitet
    edu.mah.se/lgidk-sman

    programmet på Örebro Universitet
    oru.se/utbildning/program/sport-management

    på Södertörns högskola (Stockholm)
    sh.se/program--kurser/program/grund/sport-management

    ***

    Var god se även andra yrkespresentationerna, förslagsvis börja med: Idrottsvetare, Idrottsmassör, Marknadsförare, Professionell idrottsutövare, Branding expert, Idrottskonsulent.

    • : Får man direkt jobb och hur är de med inkomster bero de på hur de går för månaden ??
    • Julia : Du söker jobb själv; du får inte jobb som Sportagent; det är hård konkurrens & finns inga garantier; det är mycket möjligt att inte få jobb som sportagent; det är många gånger personliga kontakter och tur som avgör. Ang. lönen så är det enligt "överenskommelse" med de aktiva idrottspersoner (antingen kommer ni överens om månadslön för dig eller så får du % av deras sponsorinkomster och "vinst-pengar", om de får några).
    • Julia : Läs gärna på https://www.framtid.se/yrke/sportagent
    • Daniel :

      Det finns också små/korta kurser inom sport-management på högskolenivå, exempel: du.se/sv/Utbildning/kurs - och man kan kanske börja med att läsa en sådan liten kurs för att se om ämnet passar ens framtida yrkesplaner.

    Läs alla kommentarer