Jessica
    Hejsan, jag går samhällslinjen åk 1 och läser spanska 3. Spanskan är svår och helt ointressant finns det möjlighet att avsluta den kursen och inte läsa språk överhuvudtaget?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, moderna språk ingår obligatoriskt på Samhällsvetenskapliga programmet och det går dessvärre inte att byta ut språket utan att ha särskilda skäl till att göra detta. Att läsa ett språk tar tid och man måste lägga ner ganska mycket jobb så det är ju väldigt synd att du inte var förberedd på detta!

    Fråga på skolan om det finns möjlighet att kanske byta till ett nybörjarspråk som kan vara lite lättare och kanske motivera mer. Språk är ju himla viktigt - Sverige är ett litet land som gör affärer med många olika länder bland annat därför anser man det viktigt för elever i Sverige att kunna olika språk och inte bara engelska. Hoppas det löser sig! /Lena, Syv