Tuss
    Hej!
    Jag har precis börjat år 1 på gymnasiet och läser för tillfället Spanska som modernt språk. Jag bytte upp en klass under jullovet i 6an, gick alltså höstterminen i 6an och vårterminen i 7an. Jag fick alltså plugga upp 2 år av spanska själv, helt utan hjälp från min lärare som var helt ointresserad. Detta trotts att jag bad om hjälp. I åk 8-9 var de likadant.
    Nu går jag på ett av Göteborgs mest högpresterande skolor och jag hänger inte med i språket. Hur ska jag göra? Kan jag byta språk? Eller kan jag strunta i språk helt? Eller kan jag börja läsa Estniska, då jag är 50% est? Dock läste jag inte estniska på högstadiet som modersmål. Jag läser samhällsprogrammet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Tuss!
    Om du läser Samhällsvetenskapsprogrammet då är 200 poäng Moderna språk - obligatoriska för dig, det är alltså 2 kurser i Moderna språk som du MÅSTE LÄSA.

    Det är jättetråkigt att det var så på grundskolan med språkundervisning, så ska det inte vara men nu kan vi inte gå tillbaka i tiden och ändra på det, tyvärr.

    Vad kan man då göra?
    Som sagt, två kurser i Moderna språk måste du läsa på SA. Se i programplanen på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf

    Ang. Estniska - om det finns behörig lärare på din skola, då kan du läsa Estniska. Finns inte behörig lärare - då blir det svårt. Fråga på skolan.

    Om vi förutsätter att det inte finns behörig lärare i Estniska, då kan du ansöka om att få byta språk och läsa t.ex Moderna språk /tyska/ 1 - för nybörjare och sedan 2
    eller Moderna språk /franska/1
    och sedan Moderna språk /italienska/ 1.
    Dvs det går bra att läsa två olika nybörjarkuser i olika språk.

    Nackdelen här är att du inte får några meritpoäng för Moderna språk i så fall, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser
    men du klarar kraven för gymnasieexamen, får Examensbevis och behörighet till eftergymnasiala utbildningar.

    Max antal i merit kan man uppnå genom Engelska 7 och högre kurser i matte.
    Eller så kan man klara sig utan max i merit och utan några meritpoäng alls också.

    Lösningar som finns:
    1. byta program till ett program där moderna språk ej läses som obligatoriska kurser - t.ex. Teknikprogrammet eller Estetiska programmet eller ett yrkesprogram
    2. diskutera på skolan om de kan göra undantag pga de svårigheter med språkundervisningen som du hade på grundskolan och flytta dig till Moderna språk (spanska) 2 - prata med SYV, kurator, mentor/klasslärare och lärare i Spanska
    3. fråga om behörig lärare i Estniska finns och du kan kanske läsa Moderna språk (estniska) 1 och 2 som 200 poäng obligatoriska kurser eller Modersmål /estniska/ 1 och 2. Om du läser Moderna språk (estniska) 3 - får du meritpoäng för den kursen och för steg 4 också. Om behörig lärare finns kan bara din skola svara på.

    Hoppas du fick svar på dina frågor. Återkom annars.
    Hälsningar
    Mikael SYV

    Jo, det finns ännu ett alternativ - att be läraren i spanska om extra hjälp, att förklara situationen och be om repetition/genomgång, tips och extra uppgifter - och för att uppnå kraven för gymnasieexamen och även för att få Meritpoäng för moderna språk räcker det med betyget E.
    Du skulle kunna testa det - att försöka kämpa dig igenom kursen - med steg 3 och vi får hoppas att du får lägst betyget E men hoppas på lite högre... Sen kan du byta språk till en nybörjarkurs i ett annat modernt språk och läsa steg 1. På så sätt uppfyller du kraven för gymnasieexamen http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    och får även 0.5 i merit för steg 3 i Moderna språk. Kan vara en gyllene medelväg det... Fundera på saken, diskutera med läraren i Spanska (jag tycker du bör säga till läraren precis som det är - så som du berättade för oss här på Fråga SYV; det är inte ditt fel och du gjorde ditt bästa!), samråd med dina föräldrar och med SYV på skolan och även med din mentor/klasslärare - lyssna på alla de olika personerna och det kan mycket väl vara så att alla eller de flesta råder dig till samma sak och då är det kanske den bästa lösningen i den uppkomna situationen.
    Be läraren i spanska om enskilt samtal - "mellan fyra ögon" eller om du vill att dina föräldrar eller mentor närvarar - så har du rätt till det. Lägg alla korten på bordet och be om råd och hjälp!