Mikaela
    Hej!
    Jag är väldigt språk intresserad, likaså har jag ett stort intresse för olika länder i speciellt öst Europa. Ett extra intresse för Ungern. Jag vet inte exakt vad jag vill jobba med, men jag skulle gärna vilja jobba med något som gör att man har kontakt med Ungern eller jobbar i Ungern.
    Jag skulle gärna vilja kunna förbättra och hjälpa människor med deras rättigheter, misstänker att det blir svårt att göra från Sverige, men har svårt att sätta fingret på exakt vad jag vill jobba med.
    Förstår att de inte finns någon speciell utbildning för just detta, men vad för yrke och vilken högskoleutbildning skulle passa mig om detta är mina intressen? Dvs. Språk, Ungern, hjälpa människor och förbättra.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Mikaela,
    jag råder dig läsa på den här sida http://www.sida.se/Svenska/engagera-dig/att-arbeta-med-bistand/
    som har mycket bra information om vart man kan vända sig om man vill arbeta med bistånd och vilka utbildningar som efterfrågas.
    Bland annat Medicinsk personal, jurister, lärare efterfrågas och anställs.

    Undrar om du kan ungerska? Bra att kunna - i alla fall till en viss del, om man vill bo och arbeta i det landet. Jag är säker på att alla personer i Ungern inte kan engelska.
    Frågan är om du vill jobba med hälsofrågor praktiskt - då är det bra att utbilda sig till t.ex. undersköterska och samtidigt läsa Ungerska på fritiden.
    Om du vill jobba med undervisning, är det Lärare i kanske framförallt engelska du skulle kunna satsa på. Och återigen, läs ungerska på ett studieförbund eller på egen hand - sök efter möjligheterna.

    Jag tror man kan få bra information på http://www.mfa.gov.hu/kulkepviselet/SE/hu ambassaden.

    Ett förslag skulle kunna vara att söka utbildning i Ungern. Se här http://www.nefmi.gov.hu/english/higher-education
    Så vitt jag vet, så saknar Ungern central antagning och man söker direkt till den högskola/universitet där man vill läsa.
    Det här är en lista över universitet i Ungern, som är statligt erkända: http://www.nefmi.gov.hu/felsooktatas/felsooktatasi-intezmenyek annars så varnar man för bluffuniversitet, man måste se upp!
    Om du vänder dig till ambassaden, här är kontaktuppgifter till dem:
    Dag Hammarskjölds väg 10
    Box 24125
    104 51 Stockholm
    Tfn: 08-661 67 62 eller 662 56 75
    Fax: 08-660 29 59
    E-post: [email protected]

    så brukar det finnas någon utbildningsansvarig där som kan berätta om vilka möjligheter finns för dig att studera i Ungern.

    Ännu en möjlighet skulle vara att söka jobb i Ungern - du kan få hjälp på Arbetsförmedlingen med det. Kanske kan du söka jobb på ett Svenskt ambassad som städerska eller i köksbiträde.
    Fördelaktigt skulle vara om du kunde i alla fall lite ungerska. Du kan kanske få praktik på ambassaden i Ungern i till ex. tre månader, beviljad av Arbetsförmedlingen - då kan du få hjälp med kostnaderna för resa och uppehälle.
    (För inte så länge sedan såg jag ett inslag på TV om en svensk tjej som är chef på den Svenska Ambassaden i USA). Jag förstår att du vill arbeta med att hjälpa vanligt folk och inte i första hand som ambassadpersonal, men det skulle vara första steg in i landet för dig. Väl på plats kan du förhoppningsvis hitta andra möjligheter.
    Det finns inga jobb-garantier och här får man chansa lite.
    Ännu ett tips är att fundera på starta eget litet företag: exempel "ett svenskt café" i någon av Ungerska städer eller sälja någon produkt som du exporterar från Ungern till Sverige eller tvärtom. Om företaget går bra, kan du leva på det + lägga överskottet på att driva egna välgörenhets projekt: att hjälpa människor. Om du lägger in egna pengar i detta, är du din egen boss och får göra som du vill och inte som någon annan talar om för dig att göra. Finns fördelar i det. Nackdelar också: otryggt, i fall företaget skulle gå sämre framöver.
    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!
    Återkom gärna och berätta hur det går! Jag och mina kollegor skall hålla tummarna för dig!
    Julia SYV
    • : Tusen tusen tack!! Detta kallar jag att få riktig hjälp. Tack, verkligen!
    • : Jag talar ungerska på en daglig nivå, har studerat de i flera år. Jag gillar dina sist nämnda förslag, ska fundera vidare på dem.
    • Anna : Tack Mikaela! Det är jätteroligt att du tycker att vår tjänst är till hjälp för er, som har frågor om utbildningar eller om att söka jobb! Du får gärna rekommendera oss till dina vänner & bekanta! LYCKA TILL! Hör av dig framöver & berätta hur det går! *L* :-)