Robin

    Jag undrar om man behöver pengar utöver CSN för att språkresa ett helt år utomlands (japan). Kurskostnaden skulle landa på (ca. 76000). Visum (ca.3500). Flyg (Ca 15000). Resterande kostnader (Försäkring, resor, boende mat och övrigt) Ingen koll på dessa kostnader. Sammanlagd kostnad rund 160000 rimligt kanske? Skulle CSN täcka detta?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Robin,
    info om studiestöd för utlandsstudier finns på csn.se/bidrag-och-lan/for-din-situation/studera-utomlands. Det är CSN´s beslut om du får pengar från CSN för din språkresa eller inte - du måste vända dig till CSN. Och om du får pengar från CSN - även HUR mycket du kan få - det är också en fråga som du måste ställa till CSN.

    Själv tänker jag att i fall du har möjlighet att spara pengar eller få hjälp av din familj - det är ju inte fel i så fall.. för att ha lite extra "respengar" är ju alltid bra. Men om du inte kan få fram pengar på annat sätt än genom CSN´s utbetalningar, få du se, när du får svar från CSN, om deras utbetalningar täcker kostnaderna; i värsta fall får man avstå från resan kanske, om man inte har råd... tyvärr ... det finns ju ingen garanti att få fram pengar till språkresor.
    Det är bra att kunna åka på en språkresa, men om man inte kan det, men ändå vill lära sig språk - så finns det vissa möjligheter även i Sverige.
    Vänligen
    L.

    Liselotte