Amanda
    Hejsan, jag står nu framför mitt gymnasieval och jag tänkte fråga om språkvalet. I sjuan så tappade jag ett år av spanska pga att min skola inte hade någon spanska lärare. Så nu i nian så hoppade jag av spanskan för att det var omöjligt att jobba 1 år av missade språkkunskaper, speciellt när nationella proven kommer till våren. ( bytte skola efter halva åttan till en friskola där jag fick betyget F. ) Så min fråga är, kan man välja ett nytt språk på gymnasiet som inte är spanska? Och hur mycket kommer ändring av språkvalet i grundskolan att göra i gymnasiet förut poängen man får?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är inga problem att välja ett nybörjarspråk när du börjar gymnasiet. Om du inte läser språk nu under grundskolan så går du dock miste om ett sjuttonde ämnen som du får räkna med i betyget. Men får du ändå F i spanskan så får du ju ändå inga poäng så det är väl bättre att du då koncentrerar dig i de ämnen där du lyckas och där du kan få betyg. /Lena, Syv