Hej,
    om eleven har särskilda svårigheter eller om eleven idrottar på elitnivån samtidigt som hen går på gymnasiet, kan det gå att få ett positivt beslut från elevens kommun om att kommunen går med på att betala för "förlängd studiegång". Ansökan om det gör rektor på den gymnasieskola där eleven läser. Eleven kan önska den lösningen, men då måste rektorn fatta beslut om att ansöka och det gör rektorn endast om hen tror att det finns anledning för kommunen för att gå med på att betala för den tiden som blir "förlängd" studiegång för eleven. Alltså, är det beslut i två steg: först rektorn på gymnasiet och sedan kommunen där eleven är folkbokförd.
    Om du med att "sprida kurserna" menar någonting annat, var god förklara mer.

    vänligen
    ANNA