Mustafa

    r? Är det barnmorskan? Eller någon annan? Tack

    • Vägledare :

      Kika på info på sjukvardstjanster/Endokrinologi - och det är specialistläkare Endokrinolog som behandlar hormonella obalanser och liknande problem. det finns också en specialitet "urologi" och specialistläkare heter då en Urolog.
      Vet inte om det är helt "i linje" med din fråga - men kika även på yrke/uroterapeut

    • Valentina :

      Det är nog en urolog eller gynekolog som kan svara på det ... Eller är det en androlog du efterfrågar: en läkare med specialkompetens inom andrologi. Fråga annars på en infertilitetsklinik, där det jobbas med just de frågorna, eller kolla med en distriktsläkare eller medicinmottagningen. Lycka till!

    • :

      Det är sexologer som ansvarar för detta. Utbildningen bygger vidare och det är ssk kompetens i grunden. Som jag vet finns utbildningen idag vid Göteborgs universitet.

    • Jelena : Det kan vara barnmorska eller sjuksköterska med vidareutbildning (har funnits särskilda uppdragsutbildningar i Gbg) Andrologi. Det har erbjudits de som jobbar på Ungdomsmottagningar exempelvis. Även om man läser sexologi finns en del av detta. Läkare med inriktning Andrologi finns såklart också.
    • Ludmila : ta kontakt med en fertilitetsmottagning, de borde veta mer. Lycka till!
    • Anna : Fick nu svar från en sakkinnig: Hej, Om det handlar om ofrivillig barnlöshet är det barnmorska alltså man studerar först till sjuksköterska sedan studerar man vidare till barnmorska (1,5 år). Men kan tänka mig att även sjuksköterska utan specialist utbildning arbetar med detta pga rådande sjuksköterskebrist. Om det handlar om manliga hormoner ( tex vid könskorrigeringen) är det sjuksköterska som arbetar på specialist mottagning, finns ingen specialitet men man kan läsa kurser i sexuell hälsa.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej! Vad jag vet finns det ingen enskild specialitet mot just manlig fertilitet. I grunden blir man legitimerad sjuksköterska, allmän behörighet, efter 3 års godkända universitetsstudier.
    Inom det område som din fråga gäller, kan jag tro att man utbildas efter behov i samband med eller efter anställning på en klinik/avdelning eller mottagning för just manlig fertilitet. Området tangerar både endokrinologi (hormoner) och reproduktionsförmåga. Barnmorska, som är en påbyggnadsutbildning efter sjuksköterskeexamen, skulle kanske kunna vara en möjlig väg, fokus är dock i stora drag obstetrik: graviditet,förlossning och gynekologisk hälsa hos kvinnor.

    Tips, ring till växeln på några sjukhus och fråga efter att få prata med en sjuksköterska som jobbar på en avdelning som sysslar med manlig fertilitet, och fråga vad hen anser är en lämplig utbildningsväg/bakgrund är.

    Hej igen, fick nu svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Hej!

    När det gäller manlig fertilitet samt all utredning till varför det är inte fungerar som det ska är det alltid en läkare som gör utredningen. När det gäller hormoner är det en endokrinolog samt att blodprover analyseras på ett laboratorium av en biomedicinsk analytiker. När utredningen är klar kan vissa delar av behandling och åtgärder göras av  sjuksköterskor som är specialiserade på just detta . Detta görs på en fertilitetsklinik. Dessa finns både som privata samt icke privata.

    Med vänlig hälsning
    SYV

    Hej igen, jag fick idag svar från Socialstyrelsen som svarar att de inte kan svara på den frågan utan råder att du vänder dig

     till Universitets – och högskolerådet (UHR) för mer information angående utbildningsfrågor. En annan god idé skulle kunna vara att kontakta en utbildningsanordnare, såsom ett universitet eller en högskola, som erbjuder sjuksköterske- respektive barnmorskeutbildningar. Möjligtvis skulle även respektive yrkesförbund såsom Svensk sjuksköterskeförening och Svenska Barnmorskeförbundet kunna bistå med mer information.

    Bestämmelser om olika examen och inriktningar återfinns i sin tur i bilaga 2 i högskoleförordningen (1993:100).

    • : Vilket fantastiskt svar! Tusen tack!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, fick nu svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Som jag ser det är det  flera  yrkesgrupper som berörs av manlig fertilitet och hormoner men kunskapen kan variera stort.

    Om en börjar högst upp i hierarkin

    -          Androlog (läkare) som är specialist inom andrologi och kan allt om detta.. Mannens motsvarighet till kvinnors gynekolog.

    -          Personal som arbetar på infertilitetsmottagningar ex gynekolog och barnmorska ( ibland även sjuksköterska) kan ha inriktning/specialiserade mot infertilitet och då ingår allt detta.

    -          Alla barnmorskor har en hel del kunskap i området.

    -          Alla sexologer har en del kunskap i området.

    -          Allmänsjuksköterska har nog inte så stor insikt i området.

    Är det ex testosteron du menar så kan urologer och endokrinologer mycket om detta.