Ellinor
    Om jag har 20,48 i betyg i nuläget och sedan läser ett naturvetenskapligt tekniskt basår där matte 3 och 4 ingår samt läser språk 3 + 4 på komvux. Skulle det innebära att om jag söker till en utbildning som bara kräver matte 3 (arkitekt) så får jag 0,5 i merit för matte 4 och 1,5 i merit för språk 3 + 4. Skulle jag alltså få 22,48 om jag fick A i språket? Har jag räknat rätt då eller missförstått något?
    • Mikael : Studier på basår på högskolenivå ger inte meritpoäng.
    • Ellinor :

      Okej. Men om jag skulle läsa kurserna på Komvux, eller på distans som via Hermods, ger de mig väll meritpoäng? Om jag väljer att läsa vid komvux eller basår spelar nog inte så stor roll då jag hamnar i kategori BII oavsett. Skillnaden är väll bara att vilket betyg jag får har en påverkan på mitt betyg i helhet om jag studerar vid Komvux, till skillnad från basåret som ej påverkar.

    • Anna : Du får gärna läsa mitt svar, nedan. Max antal meritpoäng är 2.5 och ingen kan få fler. godkända betyg i mod.språk 3och4 ger sammanlagt 1.5 meritp., matte 4 ger + 0.5 om matte 3 krävs för särskild behörighet. Jag gissar på att du redan har 1.0 meritp. för eng 7 (hur kunde du annars komma över 20.0 som är max jämförelsetal, annars?). Om du redan har 1.0 meiritp., kan du få max ännu 1.5 (så det totalt blir 2.5). Så, om du redan nu har 1.0 meritp. och får 1.5 för mod.språk, då är det max. Då kan du inte få meritp.för mattekurser, oavsett var du läser dem.
    • Ellinor : Tack för svaret! då tror jag att jag förstår. Ja det stämmer att jag läst engelska 7 så det bästa alternativet för mig är nog att läsa språk 3 och 4 på Komvux. Men kommer det då innebära att jag hamnar i kategori BII oavsett vilken utbildning jag söker till i framtiden?
    • Anna : Nej, det gör det inte. Utan så här är det: om du på dina kurser i examensbeviset från gymnasiet är behörig (alltså behörig utan kompletteringar) då prövas du i BI med det meritvärde som räknas ut på dina gymnasiala betyg; och samtidigt prövas i BII, kompletteringsgruppen, med det högre meritvärde som du får genom komplettering. ... Men om du inte är behörig på endast dina gymnasiala betyg (t.ex om du ej har matte 3 i examensbeviset och söker till arkitekt, ekonomi- eller fastighetsmäklarprogrammet där matte 3 krävs), då kan du inte prövas i BI, direktgruppen, utan endast i BII, för att du blev behörig genom en komplettering.
    • Ellinor : Okej, då låter det ju som att jag inte har något att förlora på att läsa de kurserna (:
    • Anna : Generellt sett, kan man inte förlora på att komplettera efter gymnasiet. Antingen förbättrar man sina chanser, eller som blir det "ingen skillnad" men det blir inte sämre. :) Lycka till!
    • Ellinor : Tack snälla du!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ella!
    som Mikael uppger i kommentaren till din fråga: Studier på basår på högskolenivå ger inte meritpoäng. alltså, om du får betyg från basåret på högskola eller universitet, då påverkar inte det betyget ditt meritvärde, alls.
    Om du däremot gör prövning eller läser på komvux och får betyg i kurser som ger meritpoäng, då kommer du få meritpoängen och betyget i de kurserna räknas även in i ditt jämförelsetal. Försök få så höga betyg som möjligt.
    Den siffran du uppger i din fråga, vet vi att det är inte ditt jämförelsetal (för att jmf-tal kan som högst vara 20.0), utan du har redan räknat in minst 0.5 meritpoäng, eller kanske fler? Om du t.ex har räknat in betyget i engelska 7, då har du 1.0 meritpoäng för den kursen och kan då, som max få ännu 1,5 (detta pga antal meritpoäng, totalt, får som högst uppgå till max 2.5). Läs gärna info på GymnasieGuiden.se/merit

    Om du söker till arkitektutbildningen på högskolenivå, som kräver inom matte - godkänt betyg i matte 3, då får du meritpoäng från matte 4 och högre kurser som matte 5 och matte specialisering.
    Om du redan nu har 20.48 som meritvärde då kom du över max gränsen för hur högt jämförelsetal kan bli och då har du redan meritpoängen (jag gissar på eng 7). Men du kanske har meritp. för mod-språk 3 (+ 0.5) och då kan du få ännu 1.0 för matte 4 (max antal meritp. för moderna språk är 1.5). Det är lite komplicerat med meritpoäng, men ingen kan få fler än 2.5 och ingen kan få fler än 1.5 för mod.språk och matte! Och endast gymnasiala betyg som man får på gymnasiet, på komvux eller via prövningar som kan ge meritpoäng, alltså inte studier på folkhögskola eller högskola.
    Du nämner även "Hermods distans" - men det är lite oklart vad du menar: komvux kan köpa kurser hos hermods och ge dig plats på kursen och den kursen kan vara på distans (eller bunden), då är det en komvux-kurs. Men om du själv betalar (alltså köper) undervisning hos Hermods, då får du inga betyg i slutet av kurser; de studierna ger endast kunskaper men inte några betyg.