Nina
    Hejhej!

    Jag har börjat på estetiska programmet inriktning teater, men jag har börjat fundera på att eventuellt gå samhällsprogrammet istället. Nu vet jag alltså inte om jag helst vill gå samhäll eller estetiska. Jag undrar därför om tips på hur jag ska bestämma mig? Jag har gjort för och nackdelar. Bra saker med estetiska- Kul, lätt, omväxling så att det inte bara blir skolbänk, snälla i klassen, bra skola, mac.
    Negativt- De i klassen blir vänner med känner inte att jag kommer nära dem, kommer läsa utökat program med en kurs extra, inte fullt meritpoäng, kommer inte kunna läsa något mer individuellt val eftersom spanskan tar upp det, inte stolt över att gå detta, vill inte hålla på med detta efter utbildningen.
    Bra saker med samhäll- Stolt över att gå det, inte utökat program, ett individuellt val utöver spanskan, fullt meritpoäng, vill kanske hålla på med sådant man läser här sen.
    Dåliga saker med samhäll- Inte omväxling pga bara skolbänk (tror jag), troligtvis mkt läxor, inte lika kul, byta stad,ingen dator.

    Snälla behöver tips på hur jag ska bestämma vilket jag tror jag skulle trivas bäst på!
    Mvh Nina

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Nina!
    Du har tänkt igenom det noga och har tagit upp många viktiga saker i din + och "minus" lista.

    Jag vill dock påpeka att du inte har skrivit ngt. om det finns plats på Samhällsvetenskapsprogrammet och om rektor kan fortfarande tanka sig att ta in dig efter en månad efter skolstart.
    Om det inte finns ledig plats, kan du inte byta.
    Även om det finns ledig plats, kan rektor bestämma att det är för sent.
    Du kan då söka till nästa år till åk1 och gå om ett år.

    I fall plats finns och rektor svarar att det är OK för dig att byta, då råder jag dig att be om att få Provgå på den nya skolan - minst en hel dag och helst ett par-tre dagar för att sedan bestämma dig.

    Tips: du hittar alla gymnasieskolor lätt på www.gymnasieguiden.se

    i Kalmar erbjuds SA bl a på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/jb-gymnasiet-kalmar-ny-agare-karl-oskarskolan
    http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/plusgymnasiet-kalmar
    och på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium kan man läsa SA på distans.
    Hälsningar
    Mikael SYV