Ronaldo Romi

    Hej!

    Jag går i andra året inom Systemutvecklarutbildningen. Hittills är jag godkänd i alla kurser och har avverkat halva utbildningen. Jag har alltså 90 av totalt 180 hp än så länge. Men trots att det går bra enligt papper, blir jag osäker inför framtiden vad gäller programmering-delen.

    Även om alla programmeringskurser som varit hittills är avklarade, har jag insett hur mycket jag inte kan vad gäller programmeringen. Det skrämmer mig. Jag märker hur andra inte bara klarat av programmeringskurser, utan dem kan också sin grej. Jag känner å andra sidan att jag alltid behöver lära in mig det, istället för att det kommer naturligt.

    I dagsläget exempelvis, arbetar vi i grupp med ett utvecklingsprojekt, där syftet är att programmera fram en tjänst. Jag känner inte att jag tillför särskilt mycket, i och med att jag inte har tiden på mig att i lugn och ro hemma kolla tutorial-videor. Projektet utförs ju per grupp i skolan, och då har dem som kan programmeringen övertaget.

    Därmed undrar jag, borde jag fortsätta, eller ska man helt enkelt hoppa av? För vad gör jag sedan i arbetslivet, om jag behöver tid för att lära mig programmering, medan andra kan det in i benmärgen.

    Vill också tillägga att utbildningen inriktar sig mot både programmering och verksamhetsutveckling.

    Tacksam för svar på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    har du tänkt på alternativen, alltså vad du gör om du hoppar av din nuvarande utbildning - ska du söka ngn annan utbildning eller har du möjlighet att få ett jobb? Du kan söka jobb och söka andra utbildningar och i fall du kommer in eller får ett jobb - då kan du byta - till att jobba eller påbörja en annan utbildning och hoppa samtidigt av din nuvarande utbildning.

    Jag vet inte hur duktig du är eller kan bli på programmerings-delen... Om det kan du med fördel prata med dina lärare; be om råd; fråga vad de tycker - om de tror på att du kan bli tillräckligt bra på det ("Good enough" kan många ggr duga - alla behöver inte vara "bäst"...). Sedan säger du också att det finns även "verksamhetsutvecklings"-delen i din utbildning, kanske bör du satsa på den delen?
    Fundera också på om du kanske kan bli en bra Data- eller IT-lärare/Datautbildare: en stor fördel är om läraren förstår vilka svårigheter eleverna har (en person som är mycket duktig på ngt saknar ofta förståelse och tålamod inför de som har det svårare än hen själv...).
    Kika också gärna på många olika yrken inom DATA-IT; kanske finns det ngt yrke för dig som inte är programmerare men ändå ligger inom "data/IT"-kunskapsområde?

    Annars så finns det ganska många jobb som man kan få efter "vilken högskoleutbildning som helst" - i jobbannonser brukar det stå i så fall "180 hp högskole- eller universitetsutbildning eller motsvarande" men inte inom vilken bransch... exempel på sådana jobb är bl.a Studiestödsutredare, Arbetsförmedlare, utredare på olika myndigheter, t.ex på FK eller hos Skatteverket elller hos polisen (civilutredare eller admin.tjänst).

    • Ronaldo Romi : Hej på dig. Nej jag har inte tänkt på alternativa utbildningar om jag ska vara ärlig, då jag inte heller är särskilt intresserad av andra utbildningar heller. Det enda så där klara för mig är nog att vara marknadsförare, men då måste man gå i ekonomi (tror jag) och det är inte min grej.
    • Julia :

      Kika gärna på framtid.se/yrke/marknadsforare - yrket är i Sverige icke-reglerat, vilket betydet att det inte finns några strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Varje arbetsgivare får själv bestämma vem hen anställer som marknadsförare. det är inget som säger att du efter den utbildning du går nu ej skulle kunna jobba som marknadsförare... men finns inte heller några garantier. Om du hoppar av din nuvarande utbildning, vad ska du göra i stället?

    • Ronaldo Romi : Okej, det lät mycket bättre ju. :) Det angående att det inte finns några strikta krav på vilken utbildning man bör ha. För vi får ju lära oss om att sälja våra produkter (informationssystem) bland annat. Jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra istället, och mot denna bakgrund kanske jag bör fortsätta i sådana fall? Jag är ändå igenom det svåra, och nu framöver kommer valbara kurser samt tentamensarbetet. Jag får nog fortsätta, och lägga fokus på verksamhetsdelen. Vad vet jag.
    • Anna : Det låter bra. Det verkar som att du har (i alla fall nästan...) bestämt dig. Oavsett vad du beslutar dig för att göra - Lycka till!
    • Ronaldo Romi : Ja precis Anna! Du anar inte hur lättad ja blev när jag fick reda på att marknadsföringsyrket inte har en direkt koppling till specifik utbildning. Känner inte lika stor benägenhet att hoppa av systemutvecklarutbildningen längre. Tack för er support. Önskar er allt gott!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer