Emil

    Hej jag tänker gå på civilingenjör datateknik/datavetenskap utbildning. Efter mina studier så tänker jag arbeta några år först, men har alltid tänkt mig att starta mitt egna företag. Behöver man ha en utbildning inom företags administration eller ekonomi för att starta ett företag eller går det bra med bara en datateknik/datavetenskap utbildning.

    • Ludmila : Det är i Sverige inte förbjudet att starta ett företag med vilken utbildningsbakgrund som helst. Sedan blir det upp till dig hur du ordnar sköta administration och ekonomi i ditt företag. Du kan antingen lära dig göra det själv eller anlita/anställa någon annan som ska göra det åt dig.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Emil!
    Det finns olika företagsformer men det ställs mig veterligen inte kraven på att vara utbildad i företagsadministration eller i ekonomi för att få lov att starta eget. Se information om olika företagsformer på t.ex verksamt.se/starta/valj-foretagsform

    Oavsett vilken utbildning man har så måste man som egenföretagare i Sverige följa vissa lagar och regler, så man måste känna till dem. Exempel: Bokföringslagen och Skatteverkets regler. Det rekommenderas därför att delta i Starta-eget infomöten, t.ex kan man på skatteverket.se/foretag/drivaforetag/webbseminarier anmäla sig till kostnadsfria seminarier.
    Innan "corona" kunde man även boka företagsbesök. Nu är det uppehåll i det men förhoppningsvis kommer den möjligheten att "återvända", följ info på skatteverket.se/foretag/drivaforetag/bokaforetagsbesök