Martina

    Hej! Jag funderar på att läsa till statistiker. Trivs med ämnet och har läst på Saco att det är bra arbetsmarknad. Min fråga till er är hur ni ser på arbetsmarknaden för statistiker? Är den så bra som Saco påstår? Jag tror jag kommer läsa 90hp i statistik (+30hp företagsekonomi+30hp nationalekonomi + 30hp psykologi). Det blir en kandidat i statistik. Tror ni att detta kan leda till en bra arbetsmarknad? Eller krävs det att man läser master i statistik? Jag har frågat några andra studievägledare vid högskolor, och fått svaret att det är lätt att få jobb. När jag jämför med Platsbanken, så dyker det inte upp så många renodlade ”statistiker jobb”. Det finns säkert fler jobb inom exempelvis ”data analyst”, men då konkurrerar man med datavetare/dataingenjörer. Tack på förhand! Martina

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martina!
    att sia om framtiden är svårt. T.ex vem skulle drömma om "corona-situationen" som drabbade hela världen och fortsätter göra det?
    ***
    Enligt info på framtid.se/yrke/statistiker är det "Balans" för det yrket, alltså "medelsvårt/lätt" att få jobb. Och det baseras på hur många annonser om lediga jobb som finns "ute" just nu. Men du ska inte söka jobb "just nu" utan först om 3-4 år. Sanningen är den att det är egentligen ingen som vet hur lätt eller svårt det blir om 3-4år få jobb som Statistiker (eller inom något annat yrke). Arbetsmarknadsprognoserna kan slå fel, ibland väldigt fel.
    Om du är mycket intresserad av statistik, så tycker jag du bör satsa på det. Även (i värsta fall) om det blir svårt att få jobb, allmänt sett, så kommer ändå några personer få jobb och varför inte du i så fall? Man kan också läsa mera, t.ex söka till avancerad nivå (magister eller master), om man efter kandidatexamen inte får jobb direkt. Du kan också söka jobb inom "närliggande områden" för att senare försöka få jobb inom helt rätt område: Statistik. För att öka dina chanser att få jobb direkt efter kandidatexamen, kan du göra följande:
    - sök sommarjobb under tiden du studerar till Statistiker och helst på de företag eller hos de organisationer där du senare vill få jobb som statistiker;
    - läs, om möjligt, kurserna bredvid din heltidsutbildning, t.ex på halvtid/distans - för att bredda eller fördjupa dig; bra att under första terminen känna på hur det går med studierna så att man inte tar på sig för mycket och söka extrakurser (vid sidan av) senare i utbildningen, t.ex till andra året och sedan ev också till tredje året.