Rose
    Hej,
    Jag undrar hur arbetsmarknaden ser ut för den som har gått ett statsvetarprogram?

    Har läst på Saco att samhällsvetare har en tuff arbetsmarknad framöver sig de kommande fem åren. Dock har de exempelvis inte med sociologer och statsvetare som kategori, och därför tänker jag att de kanske inkluderar sociologer och statsvetare inom begreppet samhällsvetare.

    Utöver det hittar jag inte någon statistik eller framtidsprognoser för den som läst ett statsvetarprogram?

    Det är av stor betydelse för mig att veta hur arbetsmarknaden ser ut innan jag börjar studera någonting.

    En annan sak är att jag läst att man behöver engagera sig under studietiden, för att kunna få ett statsvetarjobb efter utbildningen. På vilket sätt ska man engagera sig?

    Mvh,
    Rose

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rose!
    Det vi vet om yrket Statsvetare berättar vi om på framtid.se/yrke/statsvetare

    Om det på utbildningen hemsida står att man bör "engagera sig" under studietiden, så är det bra att fråga På vilket sätt, hur? - fråga de som har skrivit på den sidan (de borde ju bäst av alla veta vad de menar, tänker jag). Om jag måste gissa utan att veta säkert, så skulle jag säga att det är bra att bli volontär och jobba ideellt för organisationer som bistår med hjälp till resurssvaga grupper i samhället (både internationellt och inom Sverige). Exempel på sådana organisationer där man kan engagera sig är:

    Vid din sida - hjälper fattigpensionärer

    Stiftelsen Skandinaviska Institutet

    goxplore.se - om volontärarbete

    volontarbyran.org

    Jourhavande Medmänniska

    Individuell människohjälp

    Jourhavande kompis

    unicef.se

    Teamgoteborg.com

    sida.se

    nattvandring.se

    psykologerutangranser.se

    hjalporganisationerna.se

    lakarmissionen.se

    sos-barnbyar.se

    Hur kan man börja engagera sig som Volontär? Man kan börja med att bli medlem i en eller flera hjälporganisationer och fråga hur man kan hjälpa till. Exempelvis kan man hjälpa till med insamlingar av medel till olika välgörenhets projekt, bl.a kan man börja agera som Värvare.

    • : Tack för svar. Hur ser framtidsutsikter ur för den som läst ett statsvetarprogram?