Linus
    Hej! Är en 19-årig gymnasieelev som tar studenten i vår. Är intresserad av att läsa ekonomi, mest troligt civilekonom. Däremot undrar jag hur statusskillnaden är på olika universitet. Bor i Karlstad och smidigast vore att plugga på Karlstad Universitet, däremot undrar jag ifall det är bättre möjlighet till kontakter och ideellt engagemang i Stockholm? Hur är skillnaden i status på exempelvis Handelshögskolan i Karlstad kontra Stockholms universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,
    "Status" ...?

    det är vad den arbetsgivaren som kommer att överväga att anställa dig /eller någon annan i stället för dig/ som "äger frågan" och vi vet inte vem den personen är eller blir. Om den som anställer dig läste på en viss högskola så kanske hen tycker att du med examen från samma högskola är "bäst i test"!
    Det är en omöjlig fråga att svara på...

    Däremot tänker jag på bostadssituationen i stockholm och i Sverige överlag. Väldigt tråkigt blir det om du får plats på utbildningen i Sthm men sedan inte hittar bostad och blir tvungen att hoppa av utbildningen; sådant händer, tyvärr. Det är en stor fördel att kunna bo hemma under studietiden - finns stora fördelar både ekonomiskt på många andra sätt också.
    Att slippa leta efter bostad och vara orolig över att bli bostadslös - sparar mycket tid, pengar och "nerver". Den tiden och energin kan du i ställer lägga på dina studier. Jag "röstar" därför för att söka till Universitetet i karlstad i första hand.

    Bästa hälsningar

    ANNA