Louise

    Hej! Jag jobbar som SYV och har ett elevärende där jag behöver er hjälp. Eleven går i åk 5 och är relativt nyanländ, kan inte svenska men är flytande i spanska och har goda kunskaper i tyska. Föräldern vill att eleven ska välja tyska som modernt språk inför åk 6 för att på så sätt samtidigt kunna lära sig svenska. Tyskläraren är rädd att eleven lätt kommer att bli uttråkad och inte få ut något av lektionerna (eleven ligger mellan A2-B2-nivå i flera delar). Läraren tror det är bättre om eleven läser exempelvis franska som hen inte har några förkunskaper i. Om eleven väljer att läsa franska på högstadiet men sedan skulle vilja läsa tyska på gymnasiet, finns det något sätt för hen att börja på steg 3 direkt? Eleven kommer fortfarande ha för goda kunskaper i tyska för att börja på nybörjarnivå på gymnasiet. Hur ska jag tänka i denna situation? Eleven kommer troligtvis inte få ut mycket av tyskan nu men väljer hen franska kommer hen inte kunna läsa tyska på gymnasiet vilket inte heller är en bra lösning. Vill gärna ha er input, tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    du nämner inte Engelska i din fråga. Och jag tycker det en mycket viktig fråga - om elevens kunskaper i engelska. Om eleven är nybörjare i svenska som är undervisningsspråk i de flesta ämnen på grundskolan + att eleven måste för behörighet till gymnasiet även uppnå minst godkänt betyg i engelska på våren i årskurs 9, så kanske det är bäst om eleven inte läser något annat modernt språk - i alla fall just nu, eller läser tyska "där hen lär bli uttråkad" - det är OK att ha något ämne i sin studieplan där man kan "vila huvudet lite" när man ska lära sig ett nytt språk, svenska och samtidigt även flera andra ämnen på svenska + bra att kunna uppnå A i engelska (eller i alla fall minst E - för behörighet till gymnasiet).
    Det är som bekant konkurrens om gymnasieplatser. Att bli behörig är nödvändigt men sedan kan betygen (betygspoäng/meritvärde) tyvärr ej räcka, och så kommer inte eleven in på just den utbildning som hen vill komma in på.
    Att kunna flera språk är mycket bra! men det är enligt min mening ännu viktigare att kunna NÅGOT SPRÅK TILL FULLO, så att det inte blir så att eleven kan "delar av flera olika språk mer eller mindre bra" men ej har något "fulländat språk".
    Det finns tyvärr exempel på när eleverna pratar sitt modersmål hemma men inte kan alla de nödvändiga skoltermer på det språket, och vad gäller svenska så kan de "skolsvenska" men inte "Talspråket" till fullo - det är inte bra grund för vidare studier. När svenska är undervisningsspråk (om man läser på en "vanlig" svensk skola) är det fördelaktigt att satsa så mycket som möjligt på svenska. Men även engelska är nödvändigt att kunna tillräcklig bra (annars blir eleven inte behörig till gymnasiet).

    Meritpoängen
    Om man tänker på meritpoängen, så kan man uppnå max antal meritpoäng även utan moderna språk - genom engelska 7 och högre mattekurser.
    Beslutet om huruvida eleven ska läsa moderna språk på gymnasiet ligger hos eleven och elevens vårdnadshavare. Det är inte obligatoriskt att läsa moderna språk.

    Moderna språk på gymnasiet
    Det är inte på alla gymnasieprogram som moderna språk ingår. Även om man tittar endast på högskoleförberedande gymnasieprogram, så ingår inte mod.språk i Estetiska programmet.

    Förslag på lösning
    En möjlig lösning är kanske att eleven ej ska börja läsa något modernt språk i årskurs6 och sedan ska man se: om det går mycket bra för eleven i svenska, engelska och andra ämnen så kanske kan eleven hoppa in i tyskundervisning senare, t.ex in i årskurs 8 eller 9. På så sätt kan eleven just nu koncentrera sig på svenska, engelska och andra ämnen men samtidigt kan få betyg i tyska som språkval (i slutet av årskur9) så att hen ska kunna använda det betyget (som 17-de ämne) vid ansökan till gymnasiet och sedan även ska kunna läsa mod.språk (tyska) 3 på gymnasiet.