Filip
    tjena!
    jag går in på meritpoäng.se och där står det

    ** steg 4 ger ytterligare 0,5 meritpoäng. Om Steg 3 krävs för behörighet, ger steg 4 1,0 meritpoäng **

    Jag förstår inte! jag går ekonomi linjen och ska söka nått ekonomiprogram på högskolan. Och där brukar ju inte moderna språk krävas. Jag har gått steg 3 och steg 4

    FÅR JAG ( STEG 3. O,5 MERITPOÄNG ) + (STEG 4. 1 MERITPOÄNG) = 1,5 Meritpoäng ?????? SVARA SÅ snabbt så möjligt, tack! :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Filip!
    Den sidan som du nämner i din fråga verkar vara ganska gammal och innehålla inaktuell information. Om man går under "om oss/kontakt" så står det: Data om meritpoäng är hämtat från Högskoleverkets pdf Områdesbehörigheter gällande för kursplaner i gymnasieskolan som infördes hösten 2000 samt för kursplaner i gymnasial vuxenutbildning som infördes den 1 juli 2001 som färdigställdes den 28 december 2007. Kurskoderna har hämtats från Skolverkets sida "Sök ämnen och kurser".

    Från år 2011 är det nya regler som gäller och det som gäller nu finns på:
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    och i fall Moderna språk 3 inte krävs för behörighet till den högskoleutbildning du söker, så bör du få 0.5 för steg 3 och 1.0 för steg 4 dvs sammanlagt 1.5 meritpoäng, som är max för Moderna språk.

    Med vänlig hälsning
    Mikael