Ninnie
    Jag skulle gärna vilja bli utbytesstudent i USA i framtiden, men det stora problemet är kostnaden. Jag har läst att det kan kosta mellan 80 000 - 100 000 kr. Men har även läst att man kan få stipendier som kan göra det billigare för sig själv. Jag undrar då vilka typer av stipendier som finns och hur mycket pengar dom ger isf.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ninnie!

    Jag vet att det kan vara dyrt att bli utbytesstudent. Den här organisationen, som inte är vinstdrivande, håller utgifterna nere för utbytesstudenter och deras familjer men då måste din familj ta in en utbytesstudent under den tiden du är utomlands. Gå in på http://www.rotarystudent.se/ettaarsutbyte.aspx och läs om vad de erbjuder. Genom att använda Rotary kan man halvera kostnader för utlandsvistelsen.

    Angående stipendier så måste jag tyvärr svara att vi inte kan ge någon information. Du kan leta på internet och det finns ett antal sidor som utlovar hjälp i att söka olika stipendier. En vanlig avgift är på 250 kr. för att få hjälp med att söka stipendier som du kan söka. Det kan vara värt det då det är jättemycket information som man måste bearbeta för att hitta några stipendier som går att söka. Vi kan inte ansvara för vad de sidorna eller organisationerna lovar, utför eller gör. De kan vara jättebra eller mindre bra. Det vet vi inte. Oavsett, om de jobbar mycket och gör sitt bästa, kan det inte garanteras att du i slutändan faktiskt får några pengar. Då blir du givetvis missnöjd. Det skulle jag också bli - om jag betalade för någonting i onödan. Det har jag full förståelse för. Det där med stipendier är en djungel ... kan man säga. Det finns jättemycket information. Många stipendier är riktade mot smala målgrupper. Det är ganska många som söker och få som får några pengar. Vi kan helt enkelt ansvara för resultatet och vill därför inte rekommendera någonting, som ligger utanför vårt ansvarsområde och där vi inte har någon möjlighet att utlova något resultat. Jag hoppas att du har förståelse för det och inte blir ledsen! :)
    Sök på internet. Be dina föräldrar om hjälp att bedöma om sidan verkar vara seriös och att betala 250 kr. för att få en sammanställning av stipendier som just du kan söka kan vara mycket värt. Men man måste vara beredd på att man kanske tyvärr inte får någon utdelning för de pengarna.

    Jag skall hålla tummarna för dig!
    Bästa hälsningar
    Anna