Elev

    Hej! Jag går åk3 på gymnasiet och det har blivit dags att ansöka till universitet/högskola mm. Jag vet vilka utbildningar jag vill söka till dock vet jag inte vilken utbildning som jag vill ha som förstahandsval. Det står mellan en utbildning från Södertörn och en från Stockholms Universitet. Jag har frågat runt olika Syv både på SU och Södertörn och de har lagt in sina argument i sakfrågan. Ett argument som fick mig att fundera var att SU uttalade sig samt andra oberoende syv från gymnasiet att SU har ryktet om att personer som går ut där får oftast högre lön, lättare jobb men främst lättare arbeten utomlands. Jag är en person som vill arbeta utomlands i framtiden. Så min fråga är finns det någon statistik eller någon slags bevis, sanning i påståendet? Det kanske är en svår fråga att svara på men ville ändå se om jag kunde få ett svar som hjälper mig :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elev, du har rätt i att det är en svår fråga att svara på. :)
    Och olika arbetsgivare, bl.a de som finns "utomlands" (finns många olika länder också! :) kan tänka olika. En förklaring till varför det du beskriver kanske kan stämma kan vara att "Södertörn" är HÖGSKOLA och SU - ett Universitet. I Sverige är det liten skillnad på högskolor och universitet (i alla fall fram tills dess att man vill läsa på forskarnivå) men i utlandet kan det uppfattas som att Universitet är "bättre" (har högre status).