Bobby

    Jag har blivit antagen till en stödpedagog utbildning och en lärarassistent utbildning. Jag har jobbat med personer med funktionsvariationer i några år nu och trivs bra, men undrar över vilken utbildning som lättast ger jobb. Som stödpedagog känns det som man kan jobba mycket bredare än som lärarassistent?! Dessutom verkar det finnas mera jobb och även bättre lön generellt som utbildad stödpedagog?

    Ska också kanske sägas att stödpedagog utbildningen är på folkhögskola 100% 1år. Den ska ha samma innehåll som yrkeshögskolans stödpedagog som i regel är på 50% 2 år.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Håller mycket med dig men vill också uppmana dig att undersöka på vilken nivå som folkhögskolans utbildning ligger- den kan ligga på Gymnasial nivå vilket är lägre än Yrkeshögskola som ligger på Eftergymnasial nivå. Om du länkar till beskrivningar av utbildningar kan vi se exakt vilka utbildningar du väljer mellan. Sedan är det ju inte förbjudet att gå två utbildningar samtidigt- se om du skulle hinna och orka med det!

    • : Båda utbildningarna är yrkesutbildningar. Som sagt, det ska vara samma litteratur som i yh stödpedagog.
    • Mikael : Skulle det vara möjligt för dig att läsa båda utb samtidigt?
    • : Ne tyvärr, jag jobbar 95% så det kommer bli mycket med ”bara” en av dom.
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Bobby!
    Du står i valet och kvalet inför 2 utbildningar och måste, om jag förstår dig rätt, välja en av dem (då du inte kan läsa båda pga du även jobbar nästan heltid!).
    Jag vill börja med att påminna om att även om utbildning är på distans, så finns det ofta även obligatoriska träffar, och jag råder dig ta reda på hur många de är och när under utbildningen de ligger. Jag känner till några fall då personer som påbörjade distansutbildning ej kunde fortsätta för de fick inte ledigt från jobbet för att åka på obligatoriska träffar. Så, det kan bli ett problem. Bra att kika på de innan du tackar Ja till utbildningen. Om man läser utbildning på 100%, så är det jämställt med heltidsjobb: man ska lägga ner 40 timmar varje vecka på utbildningen, är det tänkt. Och hur ska man då även kunna jobba nästan heltid också (samtidigt) övergår mitt förstånd. :) Det är ju inte meningen att överanstränga sig och bli utbränd.

    Vad gäller självaste yrken...
    om yrket Lärarassistent kan du läsa på framtid.se/yrke/lärarassistent och om yrket Stödpedagog - på framtid.se/yrke/stödpedagog

    • : Jag har givetvis frågat hur många träffar det är och hur man kan lägga upp sina egna studier, och i dom här fallen så tror jag att jag kommer klara av det. Jag har för övrigt inget större val då i princip alla LSS etc nästan skiter i lång erfarenhet inom yrket, man går nästan enbart på utbildning. Jag kan helt enkelt inte sluta jobba för att enbart plugga, så vad folk tror jag klarar eller inte klarar är inte relevant i min frågeställning.
    • Julia :

      Om du vill jobba inom LSS, då är det Stödpedagog jag skulle rekommendera, alltså utbildning till Stödpedagog. Lärarassistent är en ny yrkesroll, som inte till 100% ännu finns definierad. Diverse olika uppgifter kan ingå i tjänsten som lärarassistent, bl.a Juridiska frågor angående skola: Skoljuridik och regelverk för hur en läroinrättning fungerar, samt hur administrationen går till i en skola - det ingår i yrkeshögskoleutbildning till Lärarassistent. Även om det faktiska behovet av mer personal i skolan är stort, så finns det tyvärr många ggr inte budget för att anställa bl.a skolvärdar och lärarassistenter. Vi hoppas att yrkesgruppen Lärarassistenter kommer att växa, men kan inte lova att alla som utbildar sig nu kommer inom kort få jobb som just lärarassistent.

    • Julia :

      ang. vad du eller någon annan klarar eller inte klarar av - har ingen åsikt om det. Vi upplyser (fakta) att om utbildning är på heltid, då ska man lägga ner cirka 40 timmar i veckan på sina studier (även om utbildning är på distans, så är det inte färre timmar som utbildning kräver av de studerande). Du vet givetvis själv mycket bättre än vi, vad som du kan klara av! Ingen tvekan om det! :) Oavsett vad du beslutar dig för att göra (vilken utbildning du väljer att tacka Ja till) - lycka till!